Eksamensforberedelse

Fiktion og sprog - læreruddannelsen

18. maj 2017 af MalenePetersenxx (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej med jer :D

Jeg er i gang med min eksamensforberedelse til dansk eksamen 1.-6. klassetrin 
Et af de spørgsmål jeg kan komme op i er denne her:

Udvælg og medbring en eller flere fiktionstekster på norsk eller svensk.

Du skal ved hjælp af relevant faglig og fagdidaktisk teori og viden planlægge og begrunde et forløb inden for fiktion med særligt henblik det sproglige.

Det performative element: Du skal vise hvordan du vil arbejde med før-, under- og efter-aktiviteter i forbindelse med arbejdet med sproget i fiktive tekster på nabosprog.

Mit spørgsmål til jer er: hvilke faglige og fagdidatiske teorier vil være relevante her? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2017 af Nilletøz (Slettet)

Fra min efterhånden gamle samling (afsluttede dansk i 2011) ville jeg nok hive fat i:
Danskfaget i praksis af Bodil Nielsen
Byggesten til danskundervisningen 1.-5. Klasse af Gurli Bjørn Iversen og Ingelise Blom Hansen
Nabosprogsdidaktik af Lis Madsen
Børnelitteratur af Torben Weinreich (kan både være grundbogen og 'mellem kunst og pædagogik).
Og måske også Læreren som sproglig vejleder af Martin Jørgensen og Ole Pedersen, samt mosaikker til danskstudiet af Jørgen Asmussen og Lisbet Hastrup Clausen.

Held og lykke med eksamen :-)

Skriv et svar til: Fiktion og sprog - læreruddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.