Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Karbon neutral

19. maj 2017 af lolpige (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvad betyder det når en virksomhed er karbon neutrale? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2017 af Therk

At de ikke udleder CO2. Det være sig ved at benytte vedvarende energi (fx vindenergi) eller ved at deponere ("trække ud af atmosfæren") samme mængde CO2 som de udleder. Det er en form for klimavenlighed.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juli 2017 af emul0c

I praksis fungerer det ofte ved at virksomheder køber "carbon credits" - dvs. retten til at udlede CO2. Dvs. virksomheden i virkeligheden rent faktisk udleder CO2, men har købt retten til at gøre det - hvorfor de er "CO2 neutrale".

Jeg kan ikke helt huske præcis hvordan det er stykket sammen - men virksomheder har en eller anden form for kvote i forhold til hvor meget de må/bør udlede. Benytter de mindre end kvoterne kan de sælge disse kvoter til andre virksomheder som måske har behov for at udlede mere end de er tilladt. Køber du flere kvoter end du har behov for kan du blive CO2-neutral.

Hvis jeg fx har lov til at udlede 1 ton CO2, men køber CO2-kvoter der svarer til 2 tons, så "udleder" jeg -1 tons, hvorfor jeg er CO2-neutral (eller negativ bør det vel kaldes i det tilfælde).


Skriv et svar til: Karbon neutral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.