Fysik

Friktion uden specifik vægt.

19. maj 2017 af Luxiee - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har en kasse. Jeg får at vide det køre på glat underlag med 8m/s. 

Jeg får at vide at den køre ind i et område med friktion. Først 5m med 0.2 uk så 2m med 0.1 uk. Hvad er kassens hastighed på den anden side?

Jeg kender formlerne om arbejde og kinetisk energi mm., men det som gør det svært for mig, er at jeg ikke kender massen. Og svaret gives i bestemt hastighed. Kan i hjælpe mig med at nå frem til er svar? 


Svar #1
19. maj 2017 af Luxiee

Yderligere er jeg interesseret i at se hvor lang tid det tager kassen. Er det bare at regne gennemsnitshastigheden ud?, når du har delsvar og svar? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2017 af hesch (Slettet)

Så der er tre områder.

I område 1 er hastigheden konstant  ( 8 m/s ).

I område 2 findes

Fgnid = 0.2 * m * g

og

a = Fgnid / m     →

a = 0.2 * m * g / m = 0.2 * g  [m/s2]

I område 3 . . . .

Hul igennem ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Hvad værre er, er at du ikke kender målene på kassen:

Når kassen ( der nødvendigvis må udspænde et vist grundfladeareal, for ellers vælter den ) krydser grænsen mellem to områder, må ændringen af effektiv gnidningskoefficient ske "glidende", for den er jo nogen tid mere eller mindre i begge områder.


Svar #4
20. maj 2017 af Luxiee

Hmm. Det vil da give mening at skulle bruge hvor mange meter i hvert område, vil det ikke?


Svar #5
20. maj 2017 af Luxiee

Ah, selvfølgelig. Når jeg kender a, kan jeg lave en udregning for at finde t i hvert område, Det er stadig tidligt :). Tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. maj 2017 af hesch (Slettet)

Du skal anvende integralregning:

v(t) = ∫ a(t) dt ,  p(t) = ∫ v(t) dt ,  ( p(t) er positionen )

Ud fra det kan man pusle noget brugbart (formler) sammen.

Jeg "kom til" at lave en numerisk beregning af det. Det er sådan en hobby jeg har.

Hvis/når du vil se den, siger du bare til, så vedhæfter jeg den.


Skriv et svar til: Friktion uden specifik vægt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.