Matematik

Find volumen

20. maj 2017 af Thaer (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej alle!

Jeg skal regne ud rumfanget af håndtaget som det viser dernede.
Men der er to forskellige diameter og en længde på det.
Jeg kunne ikke finde ud af det!
Vil I gerne hjælpe mig ?
På forhånd tak
Vedhæftet fil: 20170520_223834.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2017 af hesch (Slettet)

Der er faktisk angivet 3 længder, men:

Du har fuldstændig ret:

Ud fra målsætningen af tegningen kan du faktisk ikke bestemme længden af den rulleterede overflade, og dermed heller ikke længden af stykket til venstre for M16 gevindet.

Nogen gange er sådanne mål ikke væsentlige for konstruktøren. Tolerancer koster penge, og konstruktøren har derfor givet smeden frie hænder til at vælge længderne lidt efter smag og behag.

Den samme frihed er du så givet, så du kniber et øje i og vælger nogle længder på en måde, så at den samlede længde af håndtaget bliver 270mm.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. maj 2017 af hesch (Slettet)

#1, PS:  Når smeden ser tegningen, sætter han en kridtstreg på drejebænken. Han drejer så Ø22mm ned til Ø16mm ca. hen til kridtstregen. Drejer han lidt for langt eller for kort gør det ikke noget. Håndtaget skal ikke kasseres af den grund.

Det går hurtigt, ingen tid at spilde på detaljer, håndtaget bliver billigt at fremstille.

Kridtstregen sættes alene fordi flere håndtag placeret i samme æske i byggemarkedet, ser nogenlunde ens ud.


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. maj 2017 af StoreNord

#0    Jeg håber da ikke, at du skal beregne det præcise rumfang. Altså længde gange tværsnit af det tykke stykke og det tynde stykke  minus gevindet, minus dèt som fjernes ved rulleteringen.                  :)


Brugbart svar (2)

Svar #4
21. maj 2017 af hesch (Slettet)

#3:  Selve rulleteringen er ikke et problem, for den medfører en derformering af overfladen. Der fjernes ingenting. Nogen gange sliber man dog overfladen let efter rulleteringen, for at håndtaget ikke er som groft sandpapir, med hudafskrabninger til følge

Hvor meget der fjernes ved skæring af et M16 gevind, ved jeg ikke, men det står måske angivet i "gummibibelen". Sådanne gevinds præcise udformning bestemmes af standarder, som der er styr på: Tingene skal jo passe sammen ( bolt/møtrik ).


Svar #5
21. maj 2017 af Thaer (Slettet)

Hej igen!
Tak for alle
Men hvis jeg bruger den form ( Cylinder V = p.r2.h
= p. 82.270 = 54286,72),er det okay?

Brugbart svar (1)

Svar #6
21. maj 2017 af StoreNord

Man kan ikke se, hvilke tal du bruger. Så man kan slet ikke vide, hvad du beregner.        :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. maj 2017 af StoreNord

Du mener vist:          Pi*82*270 = 54286,72            men håndtaget er ikke lige tykt hele vejen. Faktisk skal du nok dele længden i 6 dele.


Svar #8
21. maj 2017 af Thaer (Slettet)

Hej igen
Jeg skal regne ud rumfanget af håndtaget og bagefter skal jeg regne vægten og jeg har kun én længede og to forskellige diameter som det vist på tegningen dernede!
Hvilken former skal jeg bruge for at finde ud af det?

Brugbart svar (1)

Svar #9
21. maj 2017 af StoreNord

Her kan du se noget af, hvad jeg mener.

-Du kan sige, at længden af det glatte stykke er  "glat";   Og så beregne et facit, som er en funktion af "glat".


Brugbart svar (1)

Svar #10
21. maj 2017 af StoreNord

Her kan du se, hvad gevind vejer.           :)

http://nettoskruer.dk/produkter/160-gevindstaenger-el-galv/245-el-galv-gevindstang-16mm-1m/


Svar #11
22. maj 2017 af Thaer (Slettet)

Mange tak for alle

Skriv et svar til: Find volumen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.