Matematik

Jeg mangler ''Stor'' hjælp...

21. maj 2017 af gladdk - Niveau: 7. klasse

Hej jeg har 2 spørgsmål: Spm.1: Tre drenge skal dele et stykke pizza, så de får lige meget. Hvor meget får de hver, hvis der er 3/4 pizza? Spm.2: To piger skal dele et stykke pizza, så de får lige meget. Hvor meget får de hver, hvis der er  1 1/4 pizza? Tak!:-) Jeg har meget svært ved det så prøv så meget som muligt og forklare alt hvad jeg skal. Jeg gøre det selvfølgelig ikke for at få svar - men for at forstå hvad jeg skal:-


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. maj 2017 af mathon

Tre drenge skal dele et stykke pizza, så de får lige meget. Hvor meget får de hver, hvis der er 3/4 pizza?

                           \small \frac{3}{4}:3=\frac{\mathbf{\color{Red} 1}}{4}

To piger skal dele et stykke pizza, så de får lige meget. Hvor meget får de hver, hvis der er  1 1/4 pizza?

                           \small 1\tfrac{1}{4}:2=\frac{5}{4}:2=\frac{10}{8}:2=\frac{\mathbf{\color{Red} 5}}{8}


Svar #2
21. maj 2017 af gladdk

Tak for hjælpen med drenge opgaven men kan du forklare den der med de 2 piger på en anden måde? (det er ikke dig der er dårlig til at forklare, men mig der er dårlig til at forstå:)


Svar #3
21. maj 2017 af gladdk

hvad så hvis der havde stået tre drenge skal dele 1/2 pizza?


Svar #4
21. maj 2017 af gladdk

altså den der med pige-opgaven. hvordan kom du fra 1 1/4:2 til 5/4:2?


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. maj 2017 af StoreNord

\small 1\tfrac{1}{4}:2=(\frac{4}{4}+\frac{1}{4}):2=\frac{5}{4}:2=\frac{10}{8}:2=\frac{\mathbf{\color{Red} 5}}{8}


Svar #6
21. maj 2017 af gladdk

ååårh tusind tak, det var bedre!:-)


Skriv et svar til: Jeg mangler ''Stor'' hjælp...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.