Fysik

fordampningsvarme opgave

23. maj 2017 af Regndyr - Niveau: B-niveau

Jeg har følgende opgave (vedhæftet), hvor jeg skal beregne kuldesprayens fordampningsvarme. 

Jeg har taget udgangspunkt i, at der ikke sker nogen energi tilføjelse fra omgivelser = indtegnet tangens linjer for min. temperatur vækst, hvilket er -20 grader. Og zinkpladens specifikke varmekap. findes i databogen til 389 J/kg. 

Jeg ved at jeg skal bruge: deltaE=-deltaE (oplyst af læreren), men jeg ved dog ikke hvorfor? 

Nogen som vil forklare mig dette? Og hvordan jeg kommer videre?

Håber i vil hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2017 af OliverGlue

Du roder lidt rundt med enheder og specifik varmekapacitet.

En specifik varmekapacitet har enheden J / (kg * K) - altså en fysisk størrelse som beskriver mængden af varme, som det kræver at opvarme et kg materiale en kelvin. En anden meget anvendt fysisk størrelse er blot varmekapacitet med enheden J / kg.

Grafen beskriver temperaturændringen for zink objektet over tid. Kvalitativt kan det betragtes i tre stadier: 1. konstant temperatur før afkøling, 2. faldende temperatur under afkøling og 3. stigende tempreatur efter afkøling. 

Vi vil kun betragte stadie 2.

Vi kan approksimere, som du skriver, at omgivelser ikke afgiver eller tilføre systemet energi - også kaldet en adiabatisk proces. Det må betyde, at temperaturændring ganget med varmekapaciteten for zink er lig med den energi / varme som er afgivet for at fordampe kuldesprayen. 

Q_zink_afgivet = ΔT * C = Q_kuldespray_modtaget(fordampningsvarmen)

En adiabatisk process betyder Q = 0 for systemet, vores system er Q_zink_afgivet + Q_kuldespray_modtaget = 0 eller Q_kuldespray_modtaget = - Q_zink_afgivet. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2017 af mathon

af #1 følger:
                            \small m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}+m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \Delta T=0                       energibevarelse

                            \small m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}=-m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \Delta T                          \small \Delta T<0

                            \small m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}=m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot (-\Delta T)                       \small -\Delta T>0

                            \small m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}=m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \left |\Delta T \right |

                            \small L_{ford}=\frac{m_{Zn}}{m_{spr\! ay}}\cdot c_{Zn}\cdot \left |\Delta T \right |

                           


Svar #4
25. maj 2017 af Regndyr

Tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2019 af FysikAhjælp

Hej! 

Jeg sidder med samme opgave, og jeg forstår ikke rigtig hvad jeg skal gøre. 

I udtrykket ovenfor kender vi massen for zinkpladen (86,4 g), massen for kuldesprayen (2,1 g) og varmefylden for zink (389 J/(kg*K), men hvordan finder man delta T? 

Og jeg forstår ikke hvordan minusset som står foran mZn i led 2 kan stå foran deltaT i led 3? og hvad betyder de klammer som står rundt om delta T i led 4 og 5? 

Jeg forstår heller ikke det med energibevarelsen. Er der nogen der kan forklare det til mig? :) 

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juni 2019 af FysikAhjælp

Jeg har et ekstra spørgsmål!

jeg kan se at m *L stammer fra formlen for fordampningsvarme og m * c *delta T er formlen for E

Kan man ikke bare sætte de to formler lig med hinanden? og hvorfor er de plusset sammen i første led?

er der nogen der kan forklare mig dette? :D 

Undskyld de mange spørgsmål, men jeg har bare brug for at forstå det så jeg lærer det ;) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juli 2019 af ringstedLC

Det sidste først: Da det antages, at der ikke er påvirkning udefra, er det derfor et lukket system med energibevarelse:

\begin{align*} \Delta E_{spray}+\Delta E_{Zn} &= 0\Updownarrow \\ \Delta E_{spray} &= -\Delta E_{Zn} \end{align}

I anden linje i #3 er den afgivne energi flyttet over på højre side, hvorved den bliver negativ.

ΔT aflæses.

Anden linje er et multiplum af tre faktorer; det er ligegyldigt, hvor minusset står. "Klammerne" betyder den numeriske værdi (altid positiv). Dette er for at få en positiv værdi for fordampningsvarme.


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juli 2019 af FysikAhjælp

Jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg finder delta T? Er det hældningen af tangenten? hvis det er, kan det så passe at delta T er lig med 9? :) 

Jeg har vedhæftet et billede, så i kan se hvordan jeg har indtegnet tangenten. 

Men ellers tak for hjælpen!! 

Vedhæftet fil:IMG_3440.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #9
06. juli 2019 af FysikAhjælp

Og jeg forstår stadig ikke hvorfor man bare må flytte minusset hen foran delta T, når det først står foran massen? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. juli 2019 af mathon

                  \small \begin{array}{llllll} \small m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}&=&-m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \Delta T \\\\ m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}&=&(-1)\cdot m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \Delta T&\textup{faktorernes orden er lige gyldig}\\\\ m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}&=&m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \left ((-1)\cdot \Delta T \right )\\\\ m_{spr\! ay}\cdot L_{ford}&=&m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \left (- \Delta T \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. juli 2019 af ringstedLC

#8

Jeg forstår stadig ikke helt hvordan jeg finder delta T? Er det hældningen af tangenten? hvis det er, kan det så passe at delta T er lig med 9? :) 

Nej. Aflæs to værdier af T i afkølingsfasen:

\begin{align*} \Delta T &=T_2-T_1 \\ \Delta T &=6^{\circ}- 24^{\circ}=-18^{\circ} \end{align*}

Iøvrigt er hældningen af den rette linje:

\begin{align*} a &= \frac{\Delta T}{\Delta t}=\frac{T_2-T_1}{t_1-t_2} \\ a &= \frac{15- 24}{20-10}\;\left ( \frac{^{\circ}C}{s} \right )=-0.9^{\circ}C\text{ pr. sek} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. juli 2019 af FysikAhjælp

det giver mening. tusind tak!!


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. juli 2019 af ringstedLC

#11 rettelse:

\begin{align*} a &= \frac{T_2-T_1}{t_2-t_1} \end{align*}


Skriv et svar til: fordampningsvarme opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.