Dansk

Trykstærk eller tryksvag lyrik

24. maj 2017 af chiladak - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg er igang med at analysere et digt kaldt gøgen af Blicher, hertil skal jeg finde rytmen, og først finde ud af hvilke ord og stavelser der er trykstærke og tryksvage, og derefter markere det i teksten. Jeg ved bare ikke helt, hvordan det er, man finder ud af, om det er tryksvagt eller trykstærkt. 

Derfor ville jeg spørge, om der er nogen der ville hjælpe mig, det ville virkelig være til stor gavn!

Jeg indsætter lige de første linier af digtet, og hvis der så er nogen der kan forklare man hvordan jeg gør, og samtidig vise det på de første linjer.  

Min Søn! om Du vil i Verden frem,

  Saa kuk!

Hvad enten Du finder den god eller slem,

  Kun kuk!

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2017 af Stygotius

Betonede ord er understreget.

Min Søn! om Du vil i Verden frem,

  Saa kuk!

Hvad enten Du finder den god eller slem,

  Kun kuk!

Versemålet er nærmet daktylisk, dvs. at rytmen er dum-da-da,  dum-da da, dum-da-da

..........I øvrigt er digtet en (humoristisk) parafrase (ændring) af et digt af W.H.F. Abrahamsen fra 1790 med næsten samme ordlyd  i begyndelsen.  Det ville nok  være fint at du kunne gøre opmærksom  på det.

Du kan  finde det her:      https://da.wikisource.org/wiki/Min_s%C3%B8n,_om_du_vil_i_verden_frem   


Svar #2
26. maj 2017 af chiladak

Tusinde tak for hjælpen, det sætter jeg virkelig pris på !!


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2017 af Stygotius

Selv tak.

De betonede stavelser er:

Min Søn! om Du vil i Verden frem,

  Saa kuk!

Hvad enten Du finder den god eller slem,

  Kun kuk!


Svar #4
26. maj 2017 af chiladak

Tak skal du have, men hvad mener du, når du siger at versemålet er nærmet daktylisk?


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. maj 2017 af Stygotius

-at der er visse afvigelser.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2017 af Stygotius

Hvis et digt er daktylisk, består det af daktyler (som komme af det græske ord "daktylos" (der selv er en daktyl) og har trykforholdene dum-da-da. Danske ord som er daktyler er f.eks. "åbenbart" og "findeløn"

Hvis et digt er daktylisk, siger man at det har en faldende rytme

Hvis et digt består af anapæster, er det anapæstisk og består af anapæster (som selv er en anapæst)   og har trykforholdene da-da-dum. Danske anapæster er f.eks. "elefant" og "kakkerlak".

Hvis et digt er anapæstisk , siger man at det har stigende rytme.


Skriv et svar til: Trykstærk eller tryksvag lyrik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.