Matematik

Hvordan pluser jeg 3 brøker sammen

28. maj 2017 af Oscarqd (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hvordan pluser jeg 3 brøker sammen altså  2/3+3/4+5/8?


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2017 af hesch (Slettet)

Find en fællesnævner ( her 24 ).

2/3 + . . . .     =

16/24 + . . . . .


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2017 af StoreNord

Du skal forlænge hver brøk, så de får samme nævner.

https://www.studieportalen.dk/test/62/myresults


Svar #3
28. maj 2017 af Oscarqd (Slettet)

Svar #2 Storenord hvis jeg gør det skal jeg ogaå gøre det i tælleren og så bliver det 49/24


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2017 af hesch (Slettet)

#3:  Korrekt.


Svar #5
28. maj 2017 af Oscarqd (Slettet)

Men skal der ikke være et helt tal foran?

Brugbart svar (1)

Svar #6
28. maj 2017 af hesch (Slettet)

Jo, det kan du godt    (  = 21/24 )


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2017 af SuneChr

# 0
Sprogbrugen i overskriften er ikke 7. klassetrin værdig.
På dette trin hedder det:
"Hvordan adderer jeg tre brøker?"
eller
"Hvordan lægger jeg tre brøker sammen?"
eller
"Hvordan finder jeg summen af tre brøker?" 


Brugbart svar (1)

Svar #8
28. maj 2017 af LilanKahn (Slettet)

#5

Blanded tal er ikke så godt. enten bruger man hele brøken eller decimal tal.


Brugbart svar (1)

Svar #9
28. maj 2017 af StoreNord

Nogle lærere vil ha blandede tal.


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. maj 2017 af LilanKahn (Slettet)

Det må de selv om. Det er stadig en dårlige vane som at tygge med åben mund til en middag.


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. maj 2017 af hesch (Slettet)

Det afhænger vel af, hvilken brøk det handler om:

49/24 er hurtigt omsat til blandede tal med lidt hovedregning:  Det er ligegyldigt.

Men er brøken  5137417/24  er det da meget rart hurtigt at vide, omtrentlig hvor vi er på heltalsskalaen.


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. maj 2017 af StoreNord

Hørt!


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. maj 2017 af LilanKahn (Slettet)

#11

Så omsæt det til decimal tal. Blanded tal er noget der høre hjemme i en dansk stil ikke matematik. Det er et spørgsmål om korrekt notation.


Svar #14
28. maj 2017 af Oscarqd (Slettet)

Okay tak alle sammen????

Brugbart svar (0)

Svar #15
28. maj 2017 af StoreNord

Velbekomme, sku det være en anden gang ...


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. maj 2017 af StoreNord

Nu vil jeg lige kontrollere om:    

                                  \frac{2}{3}+\frac{3}{4}+\frac{5}{8}=\frac{49}{24}               

så jeg ganger hele ligningen med 24, og får:

                                  16+18+15=49                  Hvor er jeg dygtig!             :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
28. maj 2017 af Stats

Altså... Det med notationen... Vås... Det giver meget mere mening at man skriver

Manden spiste 4 2/3 dele kage i stedet for
Manden spiste 4,6666666 kage eller manden spiste 14/3 kage. Denne notation er også noget man bliver lært i når man går i folkeskole.

Addition, subtraktion, multiplikation og division (den sidst-nævnte kunne jeg regne ud). Alle disse begreber lærte jeg først at kende i gymnasiet.

Giv nu bare svar på spørgsmålet i stedet for at finde alle mulige andre problemer. Han skal nok lærer begreberne og notationer at kende, hvis han får brug for dem.. (!!!)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #18
28. maj 2017 af SuneChr

# 17 sidste to linjer, 
og # 7.
Er ikke et passende sprog, når man går i 7. klasse. Det er også en del af lektiehjælpen at hjælpe sprogligt på vej.
Man må også antage, at man ikke længere siger øf-gris, muh-ko og rap-and på 7. klasses niveau.  


Brugbart svar (1)

Svar #19
29. maj 2017 af hesch (Slettet)

#13: Nu er jeg mere praktisk anlagt, dvs. at jeg bruger tal og matematik ( og fysik ) i praktiske anvendelser. Formålet med skrivning og læsning af tal, talfølger og talrækker er for mig hurtigt indblik i deres værdi(er), så jeg kan komme videre.

Den matematiske korrekthed overskygges aldeles af dette formål. Hurtigt at kunne gennemskue talværdierne har 1. prioritet.

Nuvel, 214059,0417 rækker i eksemplet i #11, men det gør 2140591/24 også. Man kan jo have lov at antage at sidste angivelse er fremkommet ved division med et multiplum af 24, hvilket kan være informativt.

Matematikere lever i deres isolerede univers. Det må de gerne, de er til stor hjælp i mange sammenhænge, men fri mig for deres matematiske korrektheder. Nogen gange kommer jeg i tvivl, om de egentlig aner hvad deres matematiske arbejde skal anvendes til i praksis.


Skriv et svar til: Hvordan pluser jeg 3 brøker sammen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.