Dansk Historieopgave

Indledning

30. maj 2017 af louisesk9 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har skrevet to forskellige indledninger, men jeg er lidt i tvivl om de egentlig kan bruges. Så jeg ville lige høre til, hvilken indledning der er bedst. 

Indledning 1: 

Den sorte død tog livet af flere millioner og dræbte både dyr, voksne og børn. Hele familier blev udryddet og gårde blev øde. Pesten er et emne inde for historie, som er interessant på mange måde. pestens betydning for samtidens samfund er bl.a. centralt for et dyk i befolkningsvæksten og et tvivlende blik på kirken. Jeg vil i min opgave beskæftige mig med Den sorte død, som var en pestepidemi, der hærgede store dele af Europa i middelalderen. Mit fokus vil derfor være at se på dene epidemi, som historisk er en begivenhed der aldrig vil blive glemt. Derfor vil jeg undersøge det nærmere ved at gøre følgende: 
Redegøre for Den sorte døds hærgen i Europa i 1300-tallet. 
Med udgangspunkt i kildekritisk analuse af teksterne "Flagellanterne og jøderne" samt "brev om fæstegårde" vil jeg belyse samtidens forståelse af og reaktion på Den sorte død. 
Til sidst vil jeg diskutere pestens betydning for samtiden. 

Indledning nr 2 (Jeg tænker måske den er lidt bedre men måske kedelig?): 
Den europæiske middelalder dækker periodisk over ca. 1000 år fra o. 500-1536. Middelalderen tog fart efter opløsningen af det romerske rige og strækker sig frem til reformationen og den Lutherske tro udspringer. Fra o. år 1000-1340 havde Europa sit højdepunk, som var en storhedstid for især befolkningsvæksten, kirken, landbruget og den blomstrende bykultur. Dog senere da man kom til senmiddelalderen stødte man ind i en krise, hvor man var hårdt ramt af især pestepedim også kaldet Den sorte død. Jeg vil i min opgave beskæftige mig med Den sorte død, som var en epidemi der hærgede store dele af Europa i middelaldren. Mit foukus vil derfor være, at se på denne epidemi, som historisk er en begivenhed der aldrig vil blive glemt. Derfor vil jeg undersøge det nærmere ved at gøre følgende: 
Redegøre for Den sorte døds hærgen i Europa i 1300-tallet. 
Med udgangspunkt i kildekritisk analyse af teksterne "Flagellanterne og jøderne" samt "brev om fæstegårde" belyse samtidens forståelse af og reaktion på Den sorte død. 
Til sidst vil jeg diskutere pestens betydning for samtiden. 



 


Skriv et svar til: Indledning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.