Kemi

KULSTOF 14 METODEN

02. juni 2017 af Studiececi (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej venner

Jeg har lige læst om "Kulstof 14-metoden" og hvordan man fandt ud af at Grauballemanden var tudsegammel. Det gjorde man jo gennem halveringstiden. Mit spørgsmål er hvor meget kulstof-14 har levende organismer??? For man jo skal jo have et tal før man kan beregne eks. Grauballemandens alder.

Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2017 af peter lind

Jeg kan ikke huske hvor meget de faktisk har; men det er nogenlunde konstant for alle levende væsner til alle tider. Der dannes nemlig hele tiden ny kulstof 14 fra den kosmiske stråling. Når et levende væsen dør ophører det med at udvelsle stof med omgivelserne og derfor bliver der mindre og mindre kulsof 14 i individdet


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2017 af janhaa

C-14 har en kjent halveringstid på 5 730 år

look at examples below

http://www.chemteam.info/Radioactivity/Radioactivity-Half-life-C14only.html


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2017 af mathon

Levende organismer har et \small _{ }^{14}\textrm{C}-henfald på \small 15{,}3 pr minut pr gram \small C.

                                                                         


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2017 af mathon

                   \small A(t)= A_0\cdot e^{-kt}\; \; \; \; \; \; \; k>0      henfaldskonstanten

                   \small e^{kt}=\frac{A_0}{A}

                   \small kt=\ln\left (\frac{A_0}{A} \right )

                   \small t=\frac{1}{k}\cdot \ln\left (\frac{A_0}{A} \right )

                   \small t=\frac{T_{\frac{1}{2}}}{\ln(2)}\cdot \ln(10)\cdot \log\left (\frac{A_0}{A} \right )

                   \small t=\frac{5730\; aa r}{\ln(2)}\cdot \ln(10)\cdot \log\left (\frac{15{,3}\; min^{-1}\cdot g^{-1}}{A} \right )

                   \small t\approx \left ( 19.000\; aar \right )\cdot \log\left (\frac{15{,3}\; min^{-1}\cdot g^{-1}}{A} \right )

                   

                  


Svar #5
03. juni 2017 af Studiececi (Slettet)

Hej Mathon

Kan du formulere formlen på et 8. klasse niveau?? Der lyder dog meget spændende

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2017 af mathon

Af en organisk C-portion er kun en mindre del \small _{ }^{14}\textrm{C}.
Når organismen dør, nedsættes \small _{ }^{14}\textrm{C}-aktiviteten med tiden. 

Når en afdød organisme findes og man ønsker at bestemme dennes alder,
sammenlignes \small _{ }^{14}\textrm{C}-aktiviteten fra det organiske fund med \small _{ }^{14}\textrm{C}-aktiviteten fra et nyslagtet dyrs knogler.

Derved kan man - når visse ting er opfyldt - beregne fundets alder med en usikkerhed på ca \small \mp \; 10\%.


Skriv et svar til: KULSTOF 14 METODEN

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.