Tysk

Gode ord og fraser at øve på til eksamen?

04. juni 2017 af shadyp - Niveau: B-niveau

Hej.
Jeg skal op til min mundtlige tysk-eksamen på torsdag, og jeg føler mig virkelig på bar bund.

Jeg har planer om at memorere min præsentation, og genfortælle den tyske tekst på bedst mulig vis, men samtalen til slut skræmmer mig. Da jeg ikke er specielt god til at formulere sætninger frit. (Nej, jeg er ikke særlig god til tysk).

Nogle der kan hjælpe med gode ord. sætninger, bindeord, fraser osv. at læse op på til eksamen, som kan være behjælpelige til samtaledelen?

Tusind tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2017 af Stygotius

Du kunne måske bruge:

-meiner Meinung/Auffassung/Ansicht nach  =  efter min mening

mir ist klar, dass..........  =  det er klart for mig at......

es handelt von (+ dativ) =  det handler om

es geht um (+ akk)  =  det drejer sig om

Die Geschichte spielt  in........  =  historien udspiller sig i/foregår i........


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2017 af Stygotius

NB. På dansk er en "frase" det samme som en floskel, dvs. et forslidt og meget ofte gentaget, overfladisk   og hult udtryk som når kassedrengene i Netto for 300. gang den dag siger "Hav en (fortsat) god dag".

At "phrase" på engelsk er det samme som "udtryk", er en helt anden sag.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2017 af Pandekagehus (Slettet)

En god, når du skal perspektivere, og du ikke har VILDT meget styr på den anden tekst er: "Das ist schon lange her, dass ich den Text gelesen habe, daran kann ich mich nicht erinnern". Det betyder noget i stil med: Det er længe siden, at jeg har læst teksten, derfor kan jeg ikke rigtig huske det. 


Skriv et svar til: Gode ord og fraser at øve på til eksamen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.