Geografi

De 3 taksonomiske niveauer

04. juni 2017 af Simass (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej,

Jeg har brug for hjælp med de 3 taksonomiske niveauer. Vi har en skriftligopgave i geografi omkring planeterne, og vores lærer vil gerne have at vores opgave er bygget op med de taksonomiske niveauer. Jeg har aldrig arbejdet med de 3 taksonomiske niveauer før, så jeg ved ikke så meget om det. Jeg har læst lidt om det, men jeg forstår ikke det med redegørelsesniveauet og vurderingsniveauet. 

Håber at der er nogle der kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

Noget jeg lige fandt. Håber det hjælper

Redegør
Kort fortalt skal du fortælle, gengive, eller reproducere hvad der står i f.eks. en tekst. Altså, du skal f.eks. læse en artikel, eller en novelle. I skal diskutere den i klassen. Hvis du skal redegøre for f.eks. en artikel, så skal du ikke opfinde noget, eller digte videre. Du skal alene tilegne dig den viden, eller det indhold, der står i teksten, og så skal du videreformidle / genfortælle den viden, eller dele af den til læreren, dine klassekammerater, eller andre.

Undersøg
Nu bliver det en anelse mere kompliceret. Det centrale er, at du skal undersøge et emne, eller en problemstilling, eller noget tredje. Du skal her bruge viden du allerede har fra bl.a. det redegørende niveau. Derudover skal du vise, at du er i stand til at indhente yderligere informationer og viden til f.eks. at undersøge et spørgsmål, eller et problem, eller sammenligne to teksters indhold, to argumenter, eller lign, eller påvise (dokumentere) en påstand.

Vurder
Udfordringen begynder tit her. Det er nu du skal sætte kronen på værket og komme med din vurdering af f.eks. en film, en teori, en bog, et argument, eller lignende. Det er ikke så vigtigt hvad din personlige mening om emnet er, men mere at du kan se fordele og / eller ulemper ved f.eks. en problematik, eller en teori.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2017 af Killer150398 (Slettet)

Redegørelsen vil ofte være bygget op af spørgsmål så som hvem, hvad, hvor.

Din analyse og perspektivering vil ofte vil ofte være bygget op af spørgsmål som begynder med hvordan, hvorfor, hvorledes.

For at opnå redegørelses niveauet, da vil det være muligt, blot at omskrive noget som andre har skrevet, hvormed du opnår "at have gjort rede for noget"

For at opnå analyse niveauet, da vil du ofte være nødt til "at skille noget ad" - Om det er hvordan en tekst er opbygget (Dansk) eller hvilke mindre dele en kompliceret figur er bygget op af (Matematik), så handler det ofte om de små detaljer og hvordan mere komplicerede ting, kan gøres lettere at forstå ved at finde ud af hvilke simple dele, de komplicerede dele består af.

For at opnå vurderings niveauet, der bliver du ofte nødt til "at prøve og forklare" hvordan noget kompliceret, muligvis kan forstås (såsom i simple termer) og denne vurdering, bør helst være baseret på viden som du har opnået gennem din analyse, hvor du har "skilt noget ad"

Er det forklaret nogenlunde?

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

Lige nogle tillægspunkter der beskriver hvad de forskellige niveauer kan indeholde:

Beskrivelse/ redegørelse:

- er genfortælling
- er reproducerende, men
- har et fokus, der er udvalgt af dig
- skelner mellem væsentligt og uvæsentligt
- stiller hvad, hvem, hvor, hvornår spørgsmål

Undersøgelse/ sammenligning - analyseniveauet:

- er opsplitning i bestanddele, f.eks. en tekst
- er gruppering af bestanddelene
- er påvisning af sammenhænge
- er påvisning af ligheder og forskelle
- er afdækning af strukturer og/eller årsagssammenhænge
- er bearbejdning af viden
- stiller hvordan og hvorfor spørgsmål

Diskussion / vurdering/ perspektivering:

- er at stille synspunkter op overfor hinanden
- er at overveje for og imod
- er at sætte et emne i relation til andre synsvinkler og sammenhænge
- er en selvstændig stillingtagen
- er at reflektere over konsekvenser og muligheder
- stiller hvad, hvordan, hvorfor - spørgsmål

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
04. juni 2017 af Simass (Slettet)

Tusind tak for hjælpen, kigger lige på det.


Skriv et svar til: De 3 taksonomiske niveauer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.