Oldtidskundskab

SENECA: OM VREDE

04. juni 2017 af abcgirl (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er er den velig sjæl, som vil fortælle kort hvad "om vrede" handler om? har læst den men den er meget svær at forstå..


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2017 af mathon

Seneca siger adskilligt om vrede
herunder bl.a.

Det er  ikke viist at hidse sig op over uret, men heller ikke viist at affinde sig med uret: den skal bekæmpes, men uden vrede, uden aggression, thi med det onde bliver det onde ikke fordrevet, men forøget. Og hvad der gælder for den enkelte: at han giver anledning til ny uret og ny vrede ved at hævne sig, gælder i endnu højere grad for samfundet og dets øvrighed. Hævnret er uret: formålet med at straffe er ikke at tilfredsstille den, der straffer, men at forbedre den, der straffes: "Et menneske skal vi ikke gøre noget ondt, fordi det har fejlet, men for at det ikke skal fejle, og vi skal aldrig straffe med henblik på fortiden, men med henblik på fremtiden, ikke i vrede, men af omsorg."


Svar #2
05. juni 2017 af abcgirl (Slettet)

Taak, det hjalp meget. Men hvordan kan jeg analysere teksten? skal jeg kigge på nogen stilistiske virkemidler eller?

Og hvad kan jeg perspektivere teksten til?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2017 af mathon

           Logos, etos

           Perspektiver til moderne vesteuropæisk strafferet.


Svar #4
05. juni 2017 af abcgirl (Slettet)

Jeg kan finde en del logos, men hvor er der ethos?

Og forstår ikke helt hvad du mener med moderne europæisk strafferet?...


Skriv et svar til: SENECA: OM VREDE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.