Eksamensforberedelse

Akut hjælp

06. juni 2017 af 35350010 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Skal op til prøve og håber i lige kan bruge 5 min på at læse mine ting igennem og give feedback på hvad jeg kan gøre bedre, eller hvis der er noget jeg skal rette. Det ville være en stor hjælp :)

1. Præsentation af teksten:

Teksten hedder “Mormor i papegøjeskabet” og er en novelle som er blevet udgivet i novellesamlingen “Mormor i papegøjeskabet og andre noveller om forsoning”. Der står ikke helt præcis hvornår novellen selv er blevet udgivet, men den novellesamling som den er i, blev udgivet i 2002, og denne novelle blev skrevet specifikt til denne novellesamling, så jeg går ud fra at den også er fra 2002. Novellen er skrevet af forfatteren Christina Englund, som er en forfatter som debuterede som 17-årig efter at have været droppet ud af 2.g på gymnasiet. Hun er inspireret af film, tv-serier, musik og så bruger hun også nogle gange noget hun selv oplever i hverdagen.

     2.   Valg af oplæg:

Jeg har valgt novellen “Mormor i papegøjeskabet” da jeg synes at det er det bedste for mig. Første gang jeg læste teksten kunne jeg bare mærke at denne tekst er for mig. Jeg synes at teksten er spændende, og så synes jeg også at den bare er lige til. Og så er den også lidt tricky og det kan jeg også lide ved den.

     3.   OPLÆSNING:

Jeg har valgt dette oplæsningsstykke da det er her hvor Niels og Lausts venskab begynder.  

     4.   ANALYSE:

Resume:

Novellen handler om Niels som vågner op hjemme hos ham selv efter der har været fest der.

En dag går han ud og leger med sin bold hvor han så med vilje skyder den ind til naboen. Han møder så Laust, som er naboen og efter den dag bliver de bedste venner. De møder så en pige ved navn Sofia og laver en klub hvor de alle mødes næsten hver eneste dag. Niels og Laust vil begge gerne være kærester med Sofia, og prøver på at snakke om det i deres klub, men det vil Sofia ikke. Hun er meget mere nysgerrig omkring musik og film. Hverdag taler Laust om at han vil ud og se havet, og en dag siger Sofia at de skal tage afsted. Den samme aften sniger alle 3 sig ud og beslutter sig for at blive ansat på et skib eller som nødplan overnatte i Lausts mormors haveskur, fordi hun boede tæt på havet. Men det blev ikke til noget.

Niels vågner op og kan høre hans kone nynne i køkkenet. Telefonen ringer så og Niels prøver på at gætte sig frem til hvem det er men det kan han ikke.

Fortæller:

I denne novelle er det en 3. persons fortæller. Fortælleren er også meget beskrivende.

Personer:

Der er 3 personer som er de store personer i novellen. Det er Sofie, Laust og så er der Niels som er hovedrollen. Så er der også 5 andre personer som der ikke er så meget at sige om. Det er Niels’ forældre og hans mormor og så er der Lausts forældre og hans farfar som var sømand.   

Niels:

Man kan ikke sige hvor gammel Niels rigtig er, fordi at novellen springer meget rundt i tid. Men i starten er han nok omkring de 25 år gammel. Så lidt længere inde i novellen er han omkring 15 år gammel, så bliver han ældre på side 62, måske omkring de 19-20 år. Og til sidst er han kommet tilbage til de 40 år.Niels har også tanker og drømme, som fx at han kunne være kærester med sofia. Niels er mere den stille type og det har han også tit fået af vide og så er han ikke så glad for at gøre dårlige ting. Som man kan se på side 63 linje 161 til 164.

Laust:

Det er lidt det samme med Laust, han starter som de ca. 15 år hvor han møder Niels, så bliver han lidt omkring de 19-20 år og til sidst omkring de 40 år. Laust er meget interesseret i radioer og kommunikation. Han elsker at snakke og han vil ud og se verden, møde fremmede kulturer og lære at tale andre sprog. Han vil også sejle på havet. Laust er også altid positiv.

Sofia:

Det er det samme som de andre, først 15, så omkring de 20 og til sidst omkring de 40 år.

Sofia som har kjole, fletninger og taler sjovt. Hun er også altid nysgerrig og tager altid noter.

Miljø og tid:

Novellen befinder sig i byen men også udenfor byen. Det er fordi der er 2 hovedpunkter i novellen, og det er i starten af novellen og i slutningen af novellen som er det ene hovedpunkt og midt i novellen som er det andet hovedpunkt. I starten og slutningen befinder vi os inde i byen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2017 af S28 (Slettet)

Nu har jeg ikke læst novellen, så dette er bare eventuelle bud.
- Klimaks / Antiklimaks
- forklar hvorfor det er en 3.personsfortæller, hvordan kan man se det?
- ''Laust er altid positivt'' - Hvordan kan man se det?


Skriv et svar til: Akut hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.