Historie

Historie eksamen romerriget

07. juni 2017 af aaavalentin - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg skal til historieeksamen, og jeg har trukket antikken. Mine kilder omhandler slavers oprør, roms militære styrker, ciceros bud på den ideelle samfundsstruktur med fokus på fællesskab og retfærdighed, et kort over romerrigets udbredelse og en sammenligning mellem romerrigets fald og EU (som menes at være på vej i samme retning). Jeg har overvejet en problemstilling, som lyder som følgende: "Hvorfor/hvordan gik romerriget fra storhed til dets fald?". Her vil jeg så bruge nogle af kilderne til at fortælle om romerrigets storhedstid. Jeg vil vælge at fokusere på slavernes betydning for romerrigets fald bl.a. økonomisk, fordi økonomien i høj grad var slavebaseret. Og så vil jeg perspektivere til EU i forhold til folkevandring og det blegnende fællesskab. Ville det i stedet være bedre at have en problemstilling som lød "Hvilke betydning havde slaverne for romerrigets fald?"


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2019 af Meob1020

Jeg skal selv op til historie eksamen og trak antikken med det som lyder af samme kilder mere eller mindre! Er selv i tvivl om hvordan jeg skal stille min opgave op mht problemstillinger og problemformulering, hvad endte du med at vælge og hvordan fungerede din problemformulering med dit oplæg i sidste ende til eksamen?
Vh M

Svar #2
19. juni 2019 af aaavalentin

Hej. Mit eneste problem til min historieeksamen var min problemformulering - husker ikke præcist hvad der var galt med den, men den var i hvert fald ikke korrekt, så den kode knækkede jeg aldrig. Held og lykke med det

Mvh A

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2019 af Meob1020

Okay, mange tak for svar :) håber jeg knækker koden så (!!!)
Mvh. M

Skriv et svar til: Historie eksamen romerriget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.