Matematik

Førstegradspolynomium

09. juni 2017 af ForvirretBarn (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude!

Jeg sidder pt. og forbereder min matematik mundtlig eksamen, og et af spørgsmålene lyder: 

4. Funktioner
Du skal gøre rede for første gradspolynomiet og give et eksempel på brug af et førstegradspolynomium. Kom også ind på andengradspolynomiet. 


Jeg synes det er super svært at finde noget konkret om førstegradspolynomiet, og har i et godt eksempel jeg kan bruge? 

+ hvordan ville i komme ind på andengradspolynomiet? altså, det basale, eller detaljeret? 

Tak på forhånd!!
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2017 af Number42

førstegrads polynomiet er forskriften for en linie.

Linier er fx tangenter til en kurve fx en parabel som er et andengrads polynomium

giv et eksempel på en tangent til andengradspolynomiet og smilende og sure parabler


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2017 af SuneChr

Et konkret eksempel på hvor førstegradspolynomiet
f (x) = ax + b
anvendes, er prisudregning for en TAXA tur.
Lad a være prisen pr kørt km, x det kørte antal km og b en fast grundtakst, uafhængig af hvor langt man kører.
f (x) er da den pris i alt, som kunden skal betale chaufføren. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2017 af hesch (Slettet)

#2:  En FYI:

Det var et uheldigt eksempel med taxametret, for prisen udmåles i praksis som følger:

Taxametret har en grænsehastighed: v0 ≈ 20 km/t ( tror jeg ). Prisen fremkommer som summen af:

1)  En grundtakst (b), ( starttakst ).

2)  a * x , hvor x er antal kørte km @ v > v0 .

3)  c * t , hvor t er kørselstid @ v < v0 .

Taxachauffører maximerer så prisen efter princippet:  Første mand fremme ved næste røde lys.

Vh. forhenværende kursist på taxakørekursus.


Skriv et svar til: Førstegradspolynomium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.