Samfundsfag

HJÆLP, HJÆLP

09. juni 2017 af asiel2002 - Niveau: 8. klasse

kære vedkommende 

Det er et fag vi har i folkeskolen der hedder hum. humanistiske fag, det er en blanding af samfundsfag og religion.

Jeg har en fremlæggelse om fordomme om islam i Danmark. Jeg har skrevet en del men der specialt en del jeg slet ikke kan komme igang med "hvordan er islams rolle i Danmark". håber i kan hjælpe mig igang


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2017 af mathon

 "hvordan er islams rolle i Danmark"

Islam er religion for et tilflyttet fundamentalistisk og et ikke-fundamentalistisk mindretal i Danmark. 

Ikke-fundamentalisterne lever et sekulariseret liv som etniske danskere.

Fundamentalisterne lever et liv stort set i overensstemmelse imamens aktuelle - ofte bogstavelige - tolkning af Koranen under fredagsbønnen.
Imamernes religiøse tolkninger er ofte i stærk modsætning til de etniske danskeres humanistiske holdninger, hvilket har forårsaget en del kulturelle konflikter.
Det er et demokratisk problem for det danske samfund, at et - ofte forsørget - mindretal af befolkningen er direkte imod samfundets værdier og holdninger og ønsker at danne et samfund på et ganske andet værdigrundlag.
De etniske danskere har ofte vanskeligt ved at forstå en stærkt religiøs tilværelsestolkning. Formelt er de kristne, men et stigende flertal frasiger sig et religiøst tilhørsforhold.

Set i det lys har islam en undertiden ´konfliktskabende rolle´ i det ´ellers danske samfund´.  


Skriv et svar til: HJÆLP, HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.