Fysik

Aluminium - Ørsted

12. juni 2017 af cami450k (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal op i min naturfagsprøve på onsdag, og jeg har om produktion af aluminium, hvilket H.C Ørsted som bekendt isolerede i 1824, MEN HVORDAN GJORDE HAN DET?

Lavede han en Bayer-proces og elektrolyse, eller hvordan?

På forhånd Tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren

Ørsted  benyttede aluminiumkloridanhydrid og kaliumamalgam. Lidt mindre kryptisk: Aluminiumkloridanhydrid er aluminiumsaltet af saltssyre i vandfri form, kaliumamalgam er kalium opløst i kviksølv.

Den elektrolytiske metode blev først udviklet mange år senere.


Svar #2
13. juni 2017 af cami450k (Slettet)

Mange tak!

Hvordan kunne ham ud fra det, påvise aluminium?

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud til, at du tænker på, om Ørsted har fremstillet et metal, og så har undersøgt, om det var aluminium. Det har ikke været tilfældet. Enten har man allerede givet det navnet aluminium på den måde, at man har haft forskellige kemiske forbindelser, der alle indeholdt det samme metal, som man har kaldt aluminium, og så har Ørsted isoleret et metal fra aluminiumklorid. Dette metal kan så kun være aluminium, ELLER Ørsted har isoleret et metal og så navngivet det aluminium. Han har iøvrigt konstrueret danske navne til en del stoffer, f.eks. ilt ( fra ild), hvor oxygen (syredanner) er misvisende idet der ikke behøver at være ilt i en syre.


Svar #4
13. juni 2017 af cami450k (Slettet)

Okay, nu forstår jeg :)
Tusinde tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Aluminium - Ørsted

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.