Dansk

Kvindernes rettigheder

14. juni 2017 af Isa0002 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej!

Jeggår i 8 klasse og har brug for et spørgsmåll,som jeg ikke kan finde svar på. Spøegsmålet lyder sådan, "Hvordan fik kvinder enlig rettigheder/stemmeret"

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2017 af Moderatoren

Hvilke kvinder? I Danmark? Det bestemte folketinget nok efter flere årtiders kamp for kvinderetsforkæmpere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2017 af Stygotius

I Danmark fik kvinder stemmeret i 1915. Det  kan man slå op i ethvert leksikon.

Hvad du mener med "hvordan fik kvinder rettigheder"? Det er et tåget begreb,  -hvilke rettigheder?

Selv om ILO (Den Internationale Arbejdsorganisation) i 1951 anbefalede at mænd og kvinder fik  lige  løn for lige arbejde, og selv om det danske folketing vedtog den første ligelønslov i 1974, er det lige indtil i dag lykkedes danske virksomheder at krybe uden om at give den samme løn til kvinder som til mænd for arbejde der kan sidestilles.


Svar #3
14. juni 2017 af Isa0002 (Slettet)

#0

Hej!

Jeg går i 8 klasse og har brug for et spørgsmål,som jeg ikke kan finde svar på. Spørgsmålet lyder sådan, "Hvordan fik kvinder stemmeret"

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2017 af Stygotius

?????????


Svar #5
14. juni 2017 af Isa0002 (Slettet)

#3

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2017 af Stygotius

Forud for vedtagelsen af kvinders stammeret var der gået mange år medkampe, især fra forfatteres og politikeres side. I det 19.årh. var det folk som officeren og politikeren Frederik Bajer og, navnlig, forfatteren Mathilde Fibiger (i sin selvbiografiske brevroman "Clara Raphael" (1851) og også politikeren og kvindesagsforkæmperen  Elna Munch som fremsatte kravet om ligebehandling i det politiske liv. Karen Blixens moster, Mary Westenholz, Moster Bess, tog allerede i 1909  sagen i egen hånd og  fik sig møvet ind i folketinget, hvor hun tog folketingsformandens klokke fra ham mens han klynkede: "Hun har taget min klokke". Derpå skældte hun de (mandlige) medlemmer ud for at være nogle slappe, holdningsløse  og uansvarlige, selvtillfredse bedsteborgere (hvad der nok ikke var helt usandt). Hun blev hverken tilbageholdt eller arresteret, men kunne frit tage tilbage til Folehavegaard, tæt  på Rungsted, hvor hun blev hyldet af hundredevis af kvinder.


Skriv et svar til: Kvindernes rettigheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.