Kemi

Kan jeg blive optaget?

14. juni 2017 af guldgris (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hey,

jeg er i en situation, hvor jeg tænker over om jeg kan blive optaget på KU eller ej.
Jeg ville gerne søge ind på det kemiske fakultet, dog tænker jeg igen over om jeg kan blive optaget eller ej. 
Som I nok ved at 3.G'erne har fået skriftlig eksamens karakter tilbage og kemi uddannelsen kræver at man består;
Dansk A
Engelsk B
Matematik A
Enten fysik A og kemi B eller fysik A og bioteknologi A eller fysik B og kemi A eller geovidenskab A og kemi A

Jeg har fået i kemi på årskarakter 4 og 2 og til eksamen har jeg fået 00. 
Altså, 4+2+0 = 6 / 3 = 2
og i matematik har jeg fået i årskarakter 4 og 4 og eksamen har jeg fået 00.
Altså, 4+4+0 = 8 / 3 = 2,6

Har jeg så bestået disse fag og er det sikket at jeg kan komme ind på kemi i KU?
Alle er optaget det kræver kun at man består fagene, dog har jeg stadig en frygt over de ikke ville have mig fordi jeg har fået for lave karakter.
Er der en der har prøvet at være i denne situation mht. til kemi? eller er der en der studere kemi i KU, kan i kontakte mig?
En eller anden venlig sjæl, hjælp..


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juni 2017 af Jerslev

Undskyld, men med sådanne karakterer i matematik og kemi, så er et kemistudie nok ikke lige det bedste valg for dig.
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2017 af Mathias7878

Tænker det bliver rigtig svært for dig, at gå fra gymnasieniveau til universitetsniveau, hvis du allerede har svært ved det i gymnasiet. 

Mener KU laver det om, så man skal have mindst 6 i karakter i de karakterer, der er sat som adgangskrav, men er ikke sikker.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2017 af Mikkel2525 (Slettet)

Hvor kan i se jeres skriftlige karakterer?


Svar #4
14. juni 2017 af guldgris (Slettet)

Lige meget om jeg har det svært eller ej kan jeg jo blive bedre til noget jeg interessere mig for. Spørgsmålet var nu bare for at være sikker om jeg bliver optaget eller ej..


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. juni 2017 af Mathias7878

For at blive optaget på bacheloruddannelsen skal du have bestået en af følgende:

Studentereksamen (stx)
Højere forberedelseseksamen (hf)
Højere teknisk eksamen (htx)
Højere handelseksamen (hhx)
Eux
En tilsvarende udenlandsk eller international eksamen

Specifikke adgangskrav er:

Dansk A
Engelsk B
Matematik A
Enten fysik A og kemi B eller fysik A og bioteknologi A eller fysik B og kemi A eller geovidenskab A og kemi A

Yderligere adgangskrav på Københavns Universitet:

Fra optagelsen 2018 skal karaktergennemsnittet fra den gymnasiale eksamen være mindst 6,0 (uden hurtigstartbonus).

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2017 af Mikkel2525 (Slettet)

Hvis du har bestået de fag det kræver, kan du sagtens komme ind. Men det kommer an på hvad dit gennemsnit ligger på.


Svar #7
14. juni 2017 af guldgris (Slettet)

Oguzhan2345 alle er optaget, der er ingen snit.


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. juni 2017 af Mikkel2525 (Slettet)

Hvis alle bliver optaget igen i år burde du ikke frygte noget. Så kommer du højst sandsynligt ind.

Hvor er det du kan se dine karakterer fra dine skriftlige eksamener?


Svar #9
14. juni 2017 af guldgris (Slettet)

Jeg kan se det på karakter under lectio? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. juni 2017 af Mikkel2525 (Slettet)

Nå okay, så har vi vidst ikke modtaget vores endnu...

Men ja, du kommer nok højst sandsynligt ind hvis alle bliver optaget igen, da du har bestået dine fag.


Brugbart svar (2)

Svar #11
14. juni 2017 af ChemistryIsKey

Hey, tidligere kemistuderende på KU hér!

Tror først og fremmest heller ikke at karakterer bliver noget problem mht. at blive optaget, da der stort set altid er ledige pladser på kemi (og det obligatoriske snit på 6 først indføres næste år).

Det er vigtigt at du gør dig klart, at selvom kemi var et enkeltstående fag på gymnasiet, så er der et hav af kemiske dicipliner, som på universitetet får sit helt eget kursus (på uni hedder det kurser og ikke fag).

Tænker det altid er godt lige at høre om hvad kurserne har at byde på, før man går ind til det, så herunder har jeg prøvet at beskrive min oplevelse af kurserne på 1. år;

     - Uorganisk kemi I og II
Hér lærer du om de uorganiske stoffers kemi og opbygning (dvs. salte, ioner, kompleksforbindelser o.a.). Du lærer en helt masse om det periodiske system, atomers egenskaber, hvordan forskellige ioner og uorganiske forbindelser reagerer og kan identificeres (det vi kalder kvalitativ analyse), syre-base regning (men noget mere komplekst end gym selvfølgelig), strukturer, stofmængdeberegninger (igen mere avanceret), elektrokemi og meget andet.

Der er også en mængde laboratoriearbejde, hvilket er forholdsvist enkelt på uorganisk I, men bliver noget mere omfattende på uorganisk II.

Det er rigtig gode intro-kurser, da de bygger videre på mere eller mindre kendte begreber fra gym, men bygger hurtigt på med mere avanceret teori. Desuden er der en pænt stor mængde udenadslære i uorganisk II.

     - Organisk kemi
Organisk kemi var et af mine yndlingskurser, mest fordi jeg syntes syntesearbejdet i laboratoriet var sjovt og jeg gerne ville være medicinalkemiker. Hér får du en omfattende introduktion til den kæmpe del af kemien som omfatter organisk kemi. Du får en stor viden om organiske molekylers struktur, bindinger, elektronforhold, reaktioner og reaktionsmekanismer, (EN MASSE) nomenklatur, en indledende forståelse af organiske spektroskopiske metoder (NMR og IR primært) og igen mange andre ting. Der er også nogle laboratorieøvelser, hvor du (som en rigtig kemiker! ;) ) skal syntisere organiske forbindelser og oprense og identificere dit produkt.

     - Introduktion og anvendt matematik for kemikere
Så kommer de matematiske fag. Jeg fandt dem personligt ikke så interessante, men de er utroligt vigtige for at forstå næsten al kemi. Blandt mange emner skal du lære om Fourier-transformation, matricer, avanceret sandsynlighedsregning med flere modeller, avanceret differential- og integralregning (virkelig godt at kunne senere også!), funktioner af flere variable, differentialligninger, reaktionskinetik m. matematisk fokus (modellering), approksimationer, vektorer, determinanter, samt lignings- og enhedsmanipulation (også virkelig godt at kunne senere!).

Eksamen er multiple choice og det kan enten være godt eller skidt alt efter hvad man føler. Du skal også skrive flere rapporter (ofte om kemiske problemstillinger med matematisk tilgang) og disse giver en god forståelse af faget.

     - Anvendt spektroskopi
Her skal du dybere ned i de spektroskopiske metoder. Grundmetoderne er NMR (både carbon og hydrogen), IR, UV-VIS og massespektrometri (mange forskellige) og du lærer grundigt at analysere spektre (tro mig, det bliver meget mere kompliceret end det var i gym, men også mere spændende). Der er også nogle sidegrene man går nedad, så du hører lidt om andre teknikker, f.eks. røntgenspektroskopi, fotoelektronspektroskopi, fluorescensspektroskopi, Mössbauer (gamma strålings) spektroskopi osv.

Du skal også i laboratoriet flere gange hér og primært identificere ukendte uorganiske og organiske forbindelser, samt skrive nogle rapporter.

Dette kursus er virkelig godt at komme igennem og få en forståelse for, da spektroskopi anvendes i stort set alle dicipliner i kemi.

     - Kemisk bindingsteori
KLART det tungeste og mest komplicerede fag på 1. år. Her går du med kombinationen af din matematiske og kemiske viden i krig med meget abstrakte emner som er grundstenene indenfor kemi. Jeg nævner nogle nøgleord hér, så du evt. kan slå dem op, hvis du vil undersøge det mere: Kvantemekanik, bølgefunktioner, Schrödingerligningen (i forskellige dimensioner), operatorer, egenværdier og egenfunktioner, sandsynlighed og forventningsværdier, kommutatorer, partiklen i en boks, polære og kartesiske koordinater, grænsebetingelser, energiniveauer og elektroniske overgange, tunnelering, potential og kinetisk energi, fjederligningen, vibrationel og rotationel bevægelse, hydrogenlignende atomer, polyelektroniske atomer, udelukkelsesprincippet, usikkerhedsprincippet, spin, molekylorbitaler, udvalgsregler, elektrostatisk interaktion og meget mere.

Det er ekstremt vigtigt at have en god forståelse af matematik, da dette fag simpelthen har utroligt mange ligninger, grafer, udtryk osv. osv. Kurset tager en mere matematisk tilgang til kemiske grundbegreber, hvilket er nødvendigt for at forstå, hvordan det hele hænger sammen.

Jeg synes det var et ret hårdt fag at komme igennem, men det er også virkelig spændende fordi du forstår hvor f.eks. elektronovergange (ml. energiniveauer), molekylorbitaler og kemiske bindinger egentlig kommer fra og kan beskrives både kemisk og matematisk.

Dette kurses er det eneste på 1. år som har en mundtlig eksamen (hvilket nok også bidrog til, at jeg synes kurset blev noget sværere end de andre, da jeg holder mest af skriftlige).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er virkelig vigtigt at forstå, at man skal "lærer to nye sprog". Du skal lære at kunne se på molekyler og så burde der poppe nomenklatur, reaktionstyper og mekanismer, samt fysiske og kemiske egenskaber op i hovedet på dig. Samtidig skal du være meget fortrolig med matematikkens regler og ligninger og enheder generelt.

Og husk at selvom meget af undervisningen er teoretisk, så kommer der en del laboratoriearbejde, hvor du kan se den viden der står i dine bøger udfolde sig foran dig i dine hænder - mega vildt!

Alt i alt synes jeg helt sikkert du skal søge ind på kemi. Det er virkelig et spændende fag at læse og hvis det ikke er dig, kan du jo altid vælge noget andet efter 1. år og så er der ingen der kan tage den viden fra dig, som du har tilegnet dig.

Jeg ved selv hvor svært det er at vælge studie, så håber dette kan give lidt inspiration. Kan kun anbefale det i hvert fald. Held og lykke med valget :D


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. juni 2017 af ChemistryIsKey

PS.

Hvis du er interesseret, så har jeg stadig nogle rapporter fra de matematiske og spektroskopiske kurser, som jeg kan vedhæfte :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. juni 2017 af rasgd

De rapporter er jeg i hvert fald meget interesseret i ChemistryIsKey :)


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. juni 2017 af ChemistryIsKey

Okay - Jeg vedhæfter en organisk spektroskopisk og en matematisk rapport hér (HUSK dog, hvis du/i starter på kemi at plagering er strengt forbudt, så rapporterne er kun ment til interesse og inspiration!).

:)


Brugbart svar (0)

Svar #15
15. juni 2017 af ChemistryIsKey

Og den matematiske rapport ^^


Svar #16
15. juni 2017 af guldgris (Slettet)

ChemistryIsKey, selvom mine skriftlige eksamner gik ikke så godt fanger interessen mig stadig mere mere i det du har skrevet til mig. Det er vildt spændene alt det du har nævnt... jeg VED og alle siger det samme, det er hårdt men vildt spændende, dog kan jeg ikke se at hvor meget frygt jeg skal have hvis jeg har interessen. Tak for din inspiration, det fanger mig mere og mere, elsker det nemlig. Men igen som du siger så kan jeg altid skifte når jeg har behov eller noget andet fanger min interesse. Jeg kan høre du har arbejdet MEGET men det har også været under din interesse. :)
Tak for det. :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
16. juni 2017 af ChemistryIsKey

Efter min mening er det helt sikkert også interessen der skal drive, hvad du vælger af studie - vi lever jo kun én gang! Der kan være mange årsager til at det gik lidt skævt i gymnasiet og har set rigtig mange af mine tidligere medstuderende udvikle sig helt vildt på det ene år på uni.
Har ofte mødt flere fordomme om kemi, både at det skulle være mega nemt fordi der ikke er nogen adgangskvotient og en generelt stereotypering af folk der går på kemi, men kan i hvert fald skrive under på at disse ikke holder.
Håber du finder ud af det! :)


Skriv et svar til: Kan jeg blive optaget?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.