Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp til metode i samfundsfag

16. juni 2017 af caa123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle! 

Har AT, som min sidste eksamen i næste uge, hvor jeg skriver i Samfundsfag og Dansk. Har dog et spørgsmål mht. metode i samfundsfag. Til en af mine problemstillinger benytter jeg data fra mine samfundsfags grundbøger, hvorfra jeg inddrager teori og informationer om demokrati herunder demokratiopfattelser, så jeg vil høre om nogen af jer ved, hvilken metode jeg bruger, når jeg benytter min samfundsfags bog? jeg tænker selv, at det er den kvalitative, men er i tvivl. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2017 af Smut1

Hvilken form for  information anvender du? Det er det, der afgør om metoden er kvalitativ eller kvantitativ. Husk at skelne mellem metode og teori: Vi snakker aldrig om kvalitative eller kvantitative teorier. 

Derudover gør du  ikke brug af nogen metode, når du anvender information fra din samfundsfagsbog.


Svar #2
16. juni 2017 af caa123 (Slettet)

Tak for svar! 

Jeg opridser lige mit svar på problemstillingen, hvilket bliver en smule langt. Jeg svarer på problemstillingen "Er interresseorganisationer, herunder Greenpeace, en gevinst eller et problem for demokratiet?", hvor jeg kommer ind på, at holdningen til interesseorganisationers indflydelse bl.a. er afhængig af demokratiopfattelser altså deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati. Nævner også, at organisationerne kan få indflydelse på en mere indirekte måde, hvor jeg inddrager et eksempel med Greenpeace, som ved hjælp af en kampagne påvirkede borgerne til at boycutte Shells tankstationer, hvor de også fik støtte af Poul Nyrup, hvilket kan ses som værende en styrke af demokratiet - i hvert fald ifølge deltagelsesdemokrater -, da det viser, at borgerne har en anden stemme end blot på papiret. Dog viste det sig efterfølgende, at Greenpeace havde lavet fejl i deres beregninger, hvilket viser hvad der også kan ske, når andre end "eliten" får indflydelse. Slutteligt nævner jeg, at alle partier i DK i dag har en miljøpolitik, og derfor har vi ikke behov for et helt grønt parti, som der var i 1980'erne. Derfor har partierne altså i høj grad overtaget de grønne agendaer, hvilket viser, at miljøorganisationer i denne sammenhæng har været en gevinst for demokratiet, da de således har været gode til at få deres mærkesager på bordet.  


Skriv et svar til: Hjælp til metode i samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.