Fysik

Planeter

20. juni 2017 af Eilama1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej :)

Jeg undrer mig over, om der er en særlig grund til, at klippeplaneterne og gaskæmperne er opdelt fra hinanden. Jeg er med på, at der er et asteroidebælte, som opdeler de to "grupper", men hvordan kan det være, at der ikke ligger en gaskæmper mellem to klippeplaneter og omvendt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2017 af Number42

Ikke rigtig sikker på hvad du mener.

Er det vores solsystem du taler om eller et vilkårligt?

Vores solsystem er ikke særligt normalt


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2017 af Soeffi

#0

Gasser blæses væk af solvinden. Derfor kan gasplaneter ikke eksistere tættere Solen end Jupiter. Merkur har misted sin atmosfære, mens Venus og Mars er ved at miste deres. Jordens atmosfære beskyttes af dens magnetfelt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2017 af Jerslev

#2: det er ikke helt rigtigt. Mange exoplaneter er såkaldte hot Jupiters, der er planeter på størrelse med jupiter, der kredser enormt tæt på deres stjerne.

Faktisk er vi ikke klar over, hvordan gasplaneterne er endt i det ydre solsystem.
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2017 af Soeffi

#3 Mange exoplaneter er såkaldte hot Jupiters...

Kan det ikke tænkes, at de er dannet for nyligt og derfor ikke blæst væk endnu?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

Der er mange teorier om hvordan og hvor kæmpeplaneter dannes. En fremtrædende teori er, at de dannes i de ydre dele af et planetsystem, på grund af de lavere temperaturer og dermed muligheden for at mere flygtige stoffer kan eksistere. Hot jupiters, kan være dannet længere ude i deres planetsystem, og efterfølgende være vandret indad grundet tryngdemæssige påvirkninger, kollisoner eller lignende.

Men at beskrive hvordan et planetsystem dannes her, er nok lige at strække den. Det er en meget omfattende og kompleks proces, som vi ikke forstår alt af endnu.

Kæmpeplaneter findesi to udgaver, gaskæmper og iskæmper. Jupiter og Saturn er gaskæmperne i vores solsystem og de består primært af gas. Iskæmperne er Uranus og Neptun, og de består (ud over gas) også af en del is-materiale af forskellig art på grund af de lave temperaturer der er så langt fra Solen.

Med hensyn til atmosfærer, er det lidt mere komplekst end at de bare er blæst væk. Planeters atmosfærer dannes i to faser. Primærfasen og sekundærfasen. I primærfasen dannes atmosfærerne af de flygtige gasser som planetesimaler er i stand til at indfange. Denne atmosfære tabes ofte til det omgivende rum efter nogen tid. Den sekundære atmosfære, dannes primært af geologiske processer på selve planeten (og hvad end der måtte være tilbage af den primære atmosfære). Merkur er geologisk død og har derfor aldrig dannet en sekundær atmosfære, hvorfor den heller ikke har nogen atmosfære. Jorden og Venus er begge geologisk aktive og har derfor begge dannet en tyk sekundær atmosfære. På Venus er drivhuseffekten så gået amok, så den er blevet til et sandt helvede, men da den stadig er geologisk aktiv, er der ikke nogle tegn på at den er ved at miste sin atmosfære. Mars, har været geologisk aktiv, men menes ikke at den er det længere. Mars har på grund af manglende geologisk aktivitet og ringe tyngdekraft, kun en tynd atmosfære, der sandsynligvis langsomt undslipper til rummet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. juni 2017 af Number42

Igen er eksempel på dårlige opgaver, hvor læreren skulle have tænkt lidt først.

Jorden er faktisk helt speciel, ikke alene er den havnet relativt tæt på solen men den har også masser af vand som kunne stamme fra is fra de ydre regioner af solsystemet. Der menes også at have været en eller flere store sammenstød fx med en planet på størrelse med Mars hvilket har skabt månen som åbenlyst har haft en bane om jorden meget tættere på jorden.

Derved er nok også jordens store kærne af jern skabt og vore uundværlige magnet felt.

Jorden fik lov til at være i fred for Jupiter fordi Jupiter af en ukendt årsag ikke emigrerede længere ind mod solen som det ses i andre solsystemer. Ellers var jorden nok meget længere ude.

Så når der skrives at man har fundet jordlignende exo planeter i passende afstand fra deres sol , så skal det med jordlignende tages med er stort gran salt.

Der er med garanti ikke mange planeter ligesom jorden .




Brugbart svar (0)

Svar #7
20. juni 2017 af Jerslev

#4: Stjernerne er væsentligt ældre end planeterne i så tilfælde, hvilket ikke skulle give nogen mening.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

Jeg tor nu at #4 mente det var planeten der var dannet meget senere, og ikke stjernen :o). Men anyway er dette ikke en plausibel teori, da stjernevinden ville blæse alt det flygtige materiale længere væk idet den opnåede kritisk masse og gik fra at være en protostjerne til at være en ægte stjerne. Den mest plausible forklaring jeg umiddelbart kan komme på (med den viden vi har i dag) er, at hot jupiters er dannet længere ude i planetsystemet og så migreret indad, ved de begivenheder jeg beskrev i tidligere indlæg.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. juni 2017 af Jerslev

#8: Det er jeg med på - planeter dannes ikke meget senere end stjernen, da stjernen ville blæse alt materiale væk. Planeterne dannes i den protoplanetare disk, der omkredser protostjernen.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

#9 - Ja, jeg har lige læst dit indlæg igen. Et andet tryk på sætningen ændrede meningen :o) - Sorry, misforstod din mening i første omgang.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. juni 2017 af Soeffi

I forlængelse af #4: Det kunne vel tænkes, at når solen overvejende består af brint, så har der også tidligt i solsystemets historie eksisteret planeter tæt på Solen, som bestod af brint. Disse planeter er så siden forsvundet...?


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. juni 2017 af Jerslev

#10: Intet problem. :)

#11: I den sammenhæng tror jeg, at planeter tager for lang tid om at dannes. Og såfremt de fordampede ville stjernen blæse alle tegn på deres eksistens væk. Hot Jupiters kredser jo ikke kun om unge stjerner men også ældre stjerner. Vedhæftet ser du en graf over overfladetemperaturen af stjernen mod perioden for exoplaneternes kredsløb (kortere periode betyder tættere på stjernen). Læg mærke til, at der er fundet Hot Jupiters ved alle temperaturer. Temperaturen af stjernen er et godt bud på udviklingstrin og derigennem alderen. Jo varmere stjernen er jo længere fremme i udvikling er den generelt (når vi snakker hovedseriestjerner).

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #13
20. juni 2017 af Jerslev

- - -

mvh

Jerslev

Vedhæftet fil:exo_840x600px.png

Brugbart svar (0)

Svar #14
20. juni 2017 af Soeffi

#12 ...I den sammenhæng tror jeg, at planeter tager for lang tid om at dannes. Og såfremt de fordampede ville stjernen blæse alle tegn på deres eksistens væk...

Netop min mening: grunden til, at der ikke er gasplaneter inden for Jupiter, er, at de er blæst væk. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
21. juni 2017 af Jerslev

#14: Du kan ikke antage, at vores solsystem er unikt. Vi ser mange store planeter meget tæt på deres stjerner andre steder, men der er også mange exoplanetsystemer, hvor der ikke er Hot Jupiters. Måske handler det mere om en tilfældighed, at de er placeret derude. Måske har migrationsmekanismen manglet i vores solsystems tilfælde.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Planeter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.