Tysk

Fortællertype

20. juni 2017 af nielsen03 - Niveau: B-niveau

Hej :) 

Skal til tyskeksamen i morgen, så jeg sidder og analysere en tekst om er stødt på følgende problem:

Hvad hedder det (på tysk) når en fortæller er knyttet til en bestemt person i teksten?

På dansk hedder det vel en personbunden fortæller, men kan ikke slå det op på tysk.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2017 af Smut1

Hvis der er tale om en 3.-personsfortæller, så ville jeg sige "Personale Erzählperspektive" , da "der Erzähler nur mit den Augen der gewählten Figur in die Welt blickt. " og "allerdings lässt der Erzähler den Leser einschließlich an den Gefühlen und der Sichtweise einer einzigen Figur teilnehmen". Hvis der er tale om en jegfortæller, så "Ich-Erzählperspektive", som altid er personbunden.


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. juni 2017 af Smut1

Obs. men forskellen på "Personale Erzählperspektive"  og "personbunden fortæller" er vist, at den  personbundne fortæller holder sig til en person, hvorimod "Personale Erzählperspektive"  "schlüpft in eine oder mehrere Personen".


Svar #3
20. juni 2017 af nielsen03

#2

Obs. men forskellen på "Personale Erzählperspektive"  og "personbunden fortæller" er vist, at den  personbundende fortæller holder sig til en person, hvorimod "Personale Erzählperspektive"  "schlüpft in eine oder mehrere Personen".

Så hvis jeg har en tekst, som handler om en person der hedder Thomas. Han bliver omtalt som er/ihn/ihm, men der står også "ich war nur 10 Jahre alt" dachte Thomas

Er det så Personale Erzählperspektive? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2017 af Smut1

Undskyld, ja hvorfor ikke?


Svar #5
20. juni 2017 af nielsen03

#4

Undskyld, ja hvorfor ikke?

Skulle bare være sikker, tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Fortællertype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.