Fysik

Udtryk for magnetfeltet på z-aksen.

20. juni 2017 af aatgsue (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har problemer med følgende opgaver, håber nogen kan forklare hvordan den kan løses :)

Se figur 2. En kvadratisk spole er placeret i x-y-planet ved z=0, sådan at z-aksen går gennem spolens centrum. Spolens sider har længde L og spolen fører en strøm I. Afled et udtryk for magnetfeltet på z-aksen, som funktion af z, samt I, og L. Angiv retningen af B.

Vedhæftet fil: biofysik opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2017 af peter lind


Svar #3
20. juni 2017 af aatgsue (Slettet)

Jeg er ikke sikker på hvordan Biot Savarts loven kan bruges her?? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. juni 2017 af peter lind

Du kan se på et lille strømelement ds med afstanden r til centrum. |ds×r|  = sin(v)*r*ds så du slipper for at regne det som vektorer.  v er vinklen mellem r og ds. Du kommer til at finde r og v som funktion af ds. Derefter er det et spørgsmål om integration. du kan evt. bruge symmetrier i opgaven til at gøre det noget kortere


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juni 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Ud fra Biot-Savart kan der udledes et udtryk for magnetfeltet i et vilkårligt punkt dannet af en endelig lang strømførende lige leder. Det har med de to vinkler, som punktet danner med lederens ender at gøre.

Jeg har et program, der benytter udtrykket, men jeg skal se om jeg kan finde "kildeteksten".

PS: Jeg tror det er på YouTube, jeg har fundet det.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juni 2017 af hesch (Slettet)


Svar #7
22. juni 2017 af aatgsue (Slettet)

Mange tak for hjælpen! Det har hjulpet på forståelsen :)


Skriv et svar til: Udtryk for magnetfeltet på z-aksen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.