Studievalg og videregående studie

Gymnasiet

22. juni 2017 af sssk1998 (Slettet)

Hej.

Er der et stort spring fra folkeskolen til 1.g (niveaet)? Skal nemlig starte i 1.g her i august, hvilket jeg ser frem til.

Og steg eller faldt jeres gennemsnit, da i begyndte på gymnasiet? 

Tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2017 af Justitia

For mig var der et stort spring i fagene dansk samt engelsk. 

Mit gennesnit faldt da jeg begyndte. Men jeg afsluttede med et højt snit - sprang næsten karakterskalaen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juni 2017 af Justitia

I mit tilfælde var den store forskel på gymnasiet og folkeskolen, at underviserne faktisk havde den fornødne viden indenfor det gebet, som de underviste i. Med andre ord; i folkeskolen fungerede det sådan, at mine klassekammerater og jeg afleverede vores opgaver, hvorefter vi fik opgaverne smidt tilbage i hovedet med én karakter uden reel uddybbelse af karakteren.

På gymnasiet blev jeg slagtet de første par måneder i både dansk og engelsk - en øjenåber.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2017 af fosfor

Jeg oplevede ikke nogen fag som spring, men mange af dem jeg startede med kom fra skoler, hvor de aldrig havde afleveret en rapport i bio/fys/kem. Så længe der ikke er fag, hvor din folkeskole halter, så burde det ikke virke som spring,


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juni 2017 af mathias1997

Mit gennemsnit faldt fra 11,6 i 9. klasse til ca. 7 i 1.G. Blev færdig i 3.G med et snit på 9,3. Forvent ikke at få topkarakterer i starten, du skal lige i gang, lærerne skal lære dig at kende og du skal begynde at arbejde på en lidt mere struktureret måde end i folkeskolen. Niveauet stiger lidt, men du vænner dig til det. Nyd tiden, de 3 år flyver afsted.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juli 2017 af Anders521

Du spørger om følgende: Er der et stort spring fra folkeskolen til 1.g (niveaet)? Svaret er ja; det faglig niveau er højere i gymnasiet, men lad mig være meget specifik. Når du starter på gymnasiet her i august måned skal du gennemgå det nye grundforløb i matematik, hvilket varer 3 måneder hvorefter du bliver underlagt en screening, dvs. en intern skriftlig prøve. Formålet med grundforløbet er afgøre hvilken studieretninger er bedst egnet til dig: med det sagt kan du jo vælge en anden retning. Min pointe er, at det er faget matematik, hvor du nok finder den mest mærkbar niveauforskel mellem folkeskolen og gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juli 2017 af JulieW99

Hvis du er fagligt stærk nu, er det ikke voldsomt i grundforløbet hvis bare du går ind til det med et åbent sind. Til gengæld er det fuldstændig sindssygt i forhold til det sociale. Forvent at du er fuldstændig smadret og træt de første par uger, fordi der er så mange indtryk.

Gymnasiet er en fed tid, tag imod den med åbne arme.

Jeg gik fra et snit på 11 i folkeskolen til 7,3 ved første standpunkt i 1.g. Fortvivl ikke, lærerne skal lige lære dig at kende, og du skal lære fagene og kravene at kende, samt hvordan du skal tackle de forskellige ting. Det kommer lige så stille.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.