Studievalg og videregående studie

Hvilket gymnasium

24. juni 2017 af Amaliejuulnielsen

Jeg går snart i niende klasse, og er begyndt at tænke lidt på hvad for et gymnasielinje jeg gerne ville på. Jeg ville gerne have noget inden for psykologi. Hvor man skal have dansk A engelsk B matematik B og et af følgende historie b idehistorie b samfundsfag b samtidshistorie b. Men ved ikke helt havd der passer, men jeg har heller ikke lyst til at gå på stx da, jeg synes der er rigtig mange fag, jeg ikke har behov for


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2017 af sjls

Hvis du vil noget indenfor psykologi er det en god idé at have en bred viden indenfor flere forskellige fag, dog især humaniora. Og hvis du gerne vil have fagene dansk A, engelsk B, matematik B, historie B og samfundsfag B er STX (eller HHX, hvis du også interesserer dig for handel) et forslag. Du skal nok ikke vælge HTX, medmindre du interesserer dig meget for teknologi og naturvidenskab.

Hvilke fag på STX er det, du synes, du ikke har behov for?


Svar #2
24. juni 2017 af Amaliejuulnielsen

Jeg føler ikke jeg har behøv for de kunstneriske fag, idræt, sprog, oldtidskundskab. Men hvis jeg skulle vælge hhx, tror du så, at det ville blive tre lange år hvis det handler meget om handel. Men har også tænkt at hvis jeg gerne ville være psykolog og gerne ville åbne min egen praksis skal jeg vel have noget med handel at gøre. Hvad synes du?

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2017 af sjls

#2

Det kommer meget an på, hvad du selv synes om handel og økonomi. Hvis du vælger HHX skal du have fag som virksomhedsøkonomi, international økonomi og afsætning, og du skal regne med, at de resterende fag såsom dansk, engelsk og matematik også vil have et handelsorienteret fokus. 

Alle humanistiske fag, herunder sprogfag, oldtidskundskab, historie, handler dybest set om mennesket og dets tanker og udtryksmåder, så derfor tænker jeg egentlig, det er vigtigt for en psykolog at lære om dette. 

Som psykolog behøver man ikke have sin egen praksis, men det er selvfølgelig en god idé at vide noget om handel, hvis du vil det. Men hvis du synes, at handel er kedeligt generelt, så tror jeg, du vil få nogle lange tre år.

Jeg synes, du skal prøve at kigge på alle de forskellige fag, som henholdsvis HHX og STX består af og beskrivelser af disse. Så kan du evt. opstille et skema med de fag, du gerne vil have i forhold til de fag, du ikke har lyst til at have. Det burde gøre det lidt tydeligere at se, hvilken uddannelse, der passer dig bedst. Jeg råder dig i hvert fald til at vælge ud fra lyst og ikke pligt, for du kan altid supplere bagefter, hvis du skifter mening. Det vigtigste er at du nyder dine tre år og ikke keder dig for meget i timerne.


Svar #4
24. juni 2017 af Amaliejuulnielsen

Ok tusind tak, men kender du der, jeg føler bare at ingen af gymnasierne passer til mig, men det er nok mig selv der spender ben for mig selv

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. juni 2017 af sjls

#4

Altså, der vil altid være nogle fag, som man ikke bryder sig om og bare vil have overstået, men sådan er det. Jeg har i hvert fald aldrig nogensinde mødt nogen, der har kunnet lide alle fag i skolen - og jeg kender alligevel en del mennesker, der er glad for at gå i skole (jeg selv iblandt). 

Jeg synes du skal vælge den uddannelse, som har flest fag, du gerne vil have og lære mere om. Uanset om det er HHX eller STX vil det åbne op for psykologi-uddannelsen, så hvis du fortsat vil læse til psykolog efter gymnasiet vil du have mulighed for det, ligegyldigt hvad du vælger. Men husk på, at hvad du tænker nu, kan sagtens have ændret sig gevaldigt om tre år. Og selv hvis du starter på STX eller HHX kan du godt skifte over til den anden, såfremt du finder ud af, at det alligevel ikke er det, du vil.

Alle veje fører til Rom. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. juni 2017 af Potterhead

Er de naturvidenskabelige fag udelukket? Altså mener, interesserer de dig ikke?:)


Skriv et svar til: Hvilket gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.