Dansk

Synonymer

24. juni 2017 af confus - Niveau: 9. klasse

Er et synonym til et synonym også et synonym til det oprindelige ord i alle tilfælde?

Eksempel:

ord = smuk, synonymer = {dejlig, skøn, pæn}

ord = pæn, synonymer = {dejlig, skøn, fin}

Er "fin" et synonm til "smuk"? og ligeledes i tilsvarende situationer for andre ord?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2017 af Smut1

Hvis du forestillede dig, at ordene var tal, ville svaret være ja, da tal kun har en dimension. Ord derimod kan være tvetydige og altså have flere betydninger. Hvornår er man eksempelvis dejlig? Er det, når man har taget opvasken, eller når man har taget pænt tøj på? Derfor er svaret nej. Giver det mening?


Svar #2
24. juni 2017 af confus

Din påstand er, at hvis det var tal, ville et ord kun kunne være en del af ét sæt, men fordi ord er tvetydige kan et ord være en del af flere forskellige sæt.

Jeg har dog lidt svært ved at forstå, hvorfor det ikke er et synonym selvom ordet kan have flere betydninger. Så længe at ordet har en betydning, som er et synonym, må det vel naturligvis også være et synonym? I dit eksempel er det vel ligemeget om dejlig har flere definitioner, så længe at en definition har samme betydning som det originale ord?


Svar #3
24. juni 2017 af confus

Men ja det er korrekt at par sjældent der 100% sande synonymer, da ord har forskellige nuancer. Mit problem er, at jeg er ved at lave en synonymordbog selv, men er i tvivl om hvordan jeg skal bedømme et synonyms relevans. "Thesaurus.com" kan sorteres efter relevans f.eks.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. juni 2017 af Stygotius

Naturligvis bruger man ordet "synonymer" om  to  ord som blot tilnærmelsesvis refererer til  den  samme.ting eller person. Confus har også ret i at ægte synonymer er utrolig sjældne. Selv et så ordrigt sprog som engelsk har,  så vidt man ved, kun ét ægte synonympar, dvs. to ord som i enhver situation, i alle sammenhænge og af alle mennesker, uafhængigt af social status, alder og føde- og bosted bruges om det samme. Det er planten gorse/furze (tornblad) eller Ulex europaeus, som især er udbredt i Cornwall.. Ægte synonymer findes vistnok ikke på dansk, dvs.ordpar hvoraf det ene ikke har nogle medbetydninger (konnotationer)  som det andet ikke har.

Man kan godt kalde "bil - køretøj - smadderkasse - rustbunke- pigemagnet" - potensforlænger osv." for synonymer selv om de har forskellige konnotationer. Ægte synonymer er de imidlertid ikke.


Svar #5
22. maj 2018 af confus

Læste lige mit gamle indslag - er dit eksmpel virkelig et synonym og ikke bare en latinsk oversættelse?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj 2018 af Stygotius

Hvilke?


Svar #7
22. maj 2018 af confus

Gorse/Furze - Ulex europaeus


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. maj 2018 af Stygotius

Naturligvis er det kun botanikere som kalder planten Ulex europæus ......efter Linné). Den er kendt rundt om i England som  både gorse og furze, uden at man har kunnet påvise geografiske eller sociale forskelle i brugen af navnet. 

I London synger/sang børnene ved dørene 2. juledag (St. Stephen's Day) for at få en penny: "The wren, the wren, the King of all birds, St Stephen's day was caught in the furze."  efter en ældgammel, grusom skik i Irland der gik ud på at fange en wren (gærdesmutte), dræbe den og binde den til en stand.


Svar #9
22. maj 2018 af confus

Fint, så det er gorse og furze, der er synonym-parret. Så misforstod jeg bare :) Tak for det uddybende svar


Skriv et svar til: Synonymer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.