Fysik

Lyd

25. juni 2017 af Daimo (Slettet) - Niveau: C-niveau
Har denne opgave som jeg kæmper lidt, se fil!

Her ses resultater fra det forsøg, der er vist på figuren tidligere, hvor lydens hastighed bestemmes.

1) Forklar, hvad der er afsat på de to akser i koordinatsystemet, og giv en fortolkning af grafen.

2) Bestem ud fra grafen en værdi for lydens hastighed angivet i m/s.


Har det noget at gøre med at grafen er måling over en meter?
Y aksen er afstand i cm og x aksen er tid i ms!

Den lille udregning oppe i højre hjørne kan jeg ikke gennemskue.

Skal jeg udregne en temperatur???

Spørgsmål 2, hvordan skal den forståes? Der er jo vist værdier for hastigheden i ms. Hvordan menes det at jeg skal bestemme en værdi???

Mange spørgsmål. Håber O kan hjælpe ??
Vedhæftet fil: IMG_0371.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2017 af MatHFlærer

Altså y-aksen er cm og x-aksen er ms, dvs. millisekund, som du helt korrekt skriver. Den lille udregning er en lineære model som du har lavet via regression (går jeg ud fra). Prøv at genkald din viden om lineære funktioner og fortolk dernæst grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. juni 2017 af Soeffi

Vedhæftet fil:1763739.png

Svar #3
25. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Hej og tak. Den lineære model, som det så er, er ikke en jeg selv har lavet. Filen er en del af opgaven stillet. Det er MANGE år siden jeg gik på HF, og kan så ikke rigtig huske noget med lineære funktioner. Jeg er ved at tage et kursus for at få adgang til anden uddannelse. Så er lidt lost her. Kikkede lidt på det, og er det noget med hældningsgrad?

Svar #4
25. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Har kikket på lineære funktioner. Men hvordan er man kommet frem til den udregning der står oppe i højre hjørne? Eller skal jeg bare forklare den? Synes ikke jeg kan forbinde den med stigningen i tallene i tabellen til venstre ( derfor matematik ikke er logik for mig)...

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2017 af MatHFlærer

Der er lavet regression, dvs. der er lavet den bedste rette linje ud fra alle dine observationer i venstre del af billedet i #2. Der bruger du typisk et CAS program til det.


Svar #6
25. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Jeg har læst om CAS programmet og det du skriver. Har bl.a. læst her:
https://systime.dk/fileadmin/indhold/SupplerendeMaterialer/Markedskommunikation__1._udgave/LinearRegression.pdf

Men jeg forstår bare stadigvæk ikke hvordan man kommer frem til tallene.... hverken eksemplet i linket eller i min graf???

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. juni 2017 af sjls

#6

I dette tilfælde behøver du heller ikke forstå alle trinene i den lineære regression, du skal bare vide, at det er den bedste rette linje gennem punkterne (en tendenslinje/regressionslinje, der viser tendensen i datasættet). 

En ret linje har forskriften y=ax+b, hvoraf det her ses, at hældningen a=34.323. Hældningen har enhederne \frac{cm}{ms} og betegner lydens fart, fordi det er enhederne på akserne, og man kan bestemme hældningen ved at kende til to punkter på linjen a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}, hvoraf enhederne for hældningen ses at være enheden på y-aksen delt med enheden på x-aksen. For at få lydens fart i \frac{m}{s} skal du omregne enhederne fra \frac{cm}{ms} til \frac{m}{s}.


Svar #8
25. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Jeg tror jeg har forstået og ved hvad jeg skal svare. Men jeg har lidt svært ved fysik "sproget", så ved ikke om jeg rammer helt ved siden af!



1) Forklar, hvad der er afsat på de to akser i koordinatsystemet, og giv en fortolkning af grafen.

Y aksen er afstand i cm og x aksen er tid i m/s
Der vises en lineære model i højre hjørne.

2) Bestem ud fra grafen en værdi for lydens hastighed angivet i m/s

y= 34,323x - 0,3042 = 34,0188

Afrundet = 34,02

Ved en afstand på 140 vil hastigheden angivet i m/s være
140 / 34,02 = 4,12 ( afrundet)

------------------


Ligner det noget? Eller rammer jeg helt ved siden af?





Brugbart svar (0)

Svar #9
25. juni 2017 af fosfor

Ved en afstand på 140 vil hastigheden angivet i m/s være 
140 / 34,02 = 4,12 ( afrundet) 

giver ingen mening. skriv måske tid i s i stedet for


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. juni 2017 af sjls

#8 
2) Bestem ud fra grafen en værdi for lydens hastighed angivet i m/s

y= 34,323x - 0,3042 = 34,0188

Afrundet = 34,02


Som nævnt er lydens fart svarende til a=34.323\frac{cm}{ms} og altså ikke a-b

#8 
Ved en afstand på 140 vil hastigheden angivet i m/s være
140 / 34,02 = 4,12 ( afrundet)

Lydens fart ændrer sig ikke, den er konstant (i dette tilfælde), og læg mærke til, at du jo allerede kender lydens fart ifølge dine målinger - nemlig v=34.323\frac{cm}{ms}. Det skal du så omregne til de rigtige enheder, hvilket gøres ved at erstatte enhederne med \frac{\frac{1}{100}m}{\frac{1}{1000}s}=10\frac{m}{s}. Altså er lydens fart i \frac{m}{s} ifølge målingerne lig med

v=\frac{34.323*0.01m}{0.001s}=343.23\frac{m}{s}.


Svar #11
25. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Okay og mange tak. Gad vide om jeg lærer det? Virker håbløst for mig!!! Tror jeg må hyre en til noget lektiehjælp, hvis jeg skal have en chance ??????

Skriv et svar til: Lyd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.