Idræt

Iltoptagelse, kondital. Beregning.

25. juni 2017 af mastodont - Niveau: B-niveau

Hej, 

Nogen der kan give mig formlen/viden til hvordan man besvarer disse spørgsmål. Har en formodning om det er en formel, som jeg skal anvende. 

1. Hvis en person vejer 80 kg og har et kondital på 50, hvad er så hans maksimale iltoptagelse i L/min ? 

2. Hvad sker der med personens kondital, hvis han taber sig 10 kg uden at ændre sin iltoptagelse? 

3. Hvad er forskellen på VO2 max og Vo2 peak? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juni 2017 af ChemistryIsKey

1)

Anvend formlen:     Kondital = (Max Ooptagelse) / Kropsvægt.

Hvis du isolerer Max O2 optagelse, får du:     Max O2 optagelse = Kondital · Kropsvægt = 50 mL/min/kg · 80 kg = 4000 mL/min = 4 L/min

2)

Det eneste som ændrer sig hér er hans kropsvægt, så du finder konditallet ved;

     Kondital = 4000 mL/min / 70 kg ≈ 57 mL/min/kg

Du ser så, at hans kondital er steget.

3)

VO2 peak er den højeste værdi for iltoptagelsen man har observeret i en given test. Denne værdi er IKKE nødvendigvis den maksimale iltoptagelse som er mulig for et givent individ. Den maksimalt mulige iltoptagelse for et givent individ er VO2 max.

:)


Svar #2
26. juni 2017 af mastodont

Mange tak for de gode svar! 

Jeg har dog et spørgsmål mere, som jeg har prøvet og lave. Det er følgende: 

Du har testet en ældre kvinde og målt hendes maksimale iltoptagelse til 2.2 L/min I forbindelse med testen målte du også hende højde til 1.58 m, hendes vægt til 65,0 kg og hendes fedtprocent til 23,5%. 

1. Hvad er kvindens BMI? 

2. Hvad er kvindens kondital?

3. Hvad er kvindens fedtfri kropsmasse? 

Til spø. nr. 1 har jeg divideret hendes vægt med højden i anden: 65,9 kg / 1,58 i anden og fået 26.04 

Til spø.nr. 2. Formlen for beregning af kondital lyder på: optaget ml. ilt / kg x min = 2,2 / 65 x...?? 

Jeg er som sagt i tvivl om, hvad jeg skal gange hendes vægt med? 

Til spø.3 er jeg i tvivl om hvordan man beregner dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2017 af ChemistryIsKey

1) Yes det lyder rigtigt.

2) 

Brug formlen (som også er brugt i det første svar):

     Kondital = (Max O2 optagelse) / Kropsvægt =  2200 mL/min / 65 kg = 33.8 mL/min/kg

Du skal ikke gange hendes vægt med noget, men bare omregne iltoptagelsen af L til mL (gang med 1000).

3)

Du ved at hendes fedtprocent er på 23.5%. Således må vægten af kvindens fedt kunne beregnes ved;

     65 kg · 0.235 = 15.3 kg

Hendes fedtfri kropsmasse er så hendes totale masse (65 kg) minus den masse som fedtet udgør (15.3 kg) og du får;

     (65 - 15.3) kg = 49.7 kg

:)


Svar #4
28. juni 2017 af mastodont

Okay, meget gode svar! 

Så vil jeg lige teste mig selv: Til følgende opgave anvender jeg: 

Kondital = (Max O2 optagelse) / Kropsvægt 

Du har testet en meget veltrænet ½ marathonløber. Du målte et kondital på 78,65 og en maksimal iltoptagelse på 5,82 L/min. Hvor meget vejede løberen? 

Her isolerer jeg kropsvægten i ovenstående fomel, så det bliver: 

78,65 x 5,82 L/min = 457.74....hvilket næppe er det rigtige svar?.. 

Derudover vil jeg høre om nogen kan fortælle mig hvordan Vo2 max skal forstås mht. enheden: 

mL x kg-1 x min-1 

Altså, hvad betyder -1 i formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juni 2017 af JulieW99

Det betyder at det er i minus 1. Du har desuden isoleret kropsvægten forkert.

Kropsvægt = (Maks O2 optagelse) / Kondital

- - -

Vh Julie


Svar #6
28. juni 2017 af mastodont

Okay, ja bogstaveligt talt mht. -1, men hvordan skal det forstås. Hvad er betydningen af -1 i formlen? 

Ellers tak for svar!. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. juni 2017 af JulieW99

Det er 1/værdien. Hvis der nu stod 10ml * 10kg-1 * 5min-1 ville der stå: 10ml * (1/10kg) *(1/5min)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #8
30. juni 2017 af ChemistryIsKey

#7

Det er ikke helt rigtigt. Den reciprokke potens skal kun udføres på enheden i ovenstående tilfælde og ikke værdien (ellers skulle der have stået en parentes om både værdien og enheden, eller på anden måde eksplicit have vist, at værdien også skulle opløftes i potensen).

Udtrykket kan derfor skrives:      10 mL · 10 (1/kg) · 5 (1/min) = 10 mL · 10 kg-1 · 5 min-1 

:)


Svar #9
30. juni 2017 af mastodont

Mange tak for god respons til alle de ovenstående svar! 


Skriv et svar til: Iltoptagelse, kondital. Beregning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.