Debat

HTX vs STX niveau

28. juni 2017 af SandyW (Slettet)
Hej Alle sammen. Nu er jeg blevet færdig med 1.g på htx og kan ikke lade være med at tvivle efter at jeg har talt med mine venner fra folkeskolen som har valgt STX omkring det niveau de har. For da vi talte sammen var der mange ting jeg havde lært i mat A som de ikke har lært f.eks. Og jeg fik det indtryk at stx er meeeget lettere at få gode karakter end HTX. For mig gennemsnit er ikke så tårnhøjt som deres. På htx føler jeg at man skal præstere mere Foe aat gøre sig fortjent til karakteren.

Hvad synes i?

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juni 2017 af sjls

Fagene er naturligvis meget forskellige fra HTX til STX. På STX har man i 1.g også kreative fag og andre C-niveau fag, som nogen måske vil betegne som nemme. 

Pensum i matematik på HTX er anderledes end pensum i matematik på STX, så I vil ikke lære helt de samme ting - for eksempel forestiller jeg mig, at vektorer og rumgeometri er emner, der bliver introduceret tidligt på HTX, mens man typisk først får det i 2.g-3.g på STX, og kun når man har matematik på A-niveau.


Svar #2
28. juni 2017 af SandyW (Slettet)

Ja det korrekt. Jeg har f.eks. nemlig allerede lært om vektorer i 1.g hvilket de ikke har haft om endnu

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juni 2017 af Mathias7878

Det bare lidt svært at sige, om fagene på STX eller HTX er sværere eller lettere. Mange af mine venner, som går på HTX, er også helt overbevist om, at STX er for de 'dumme', og derfor er meget lettere end HTX. Hvis jeg skulle kategorisere HTX og STX ud fra niveau, så ja, på nogle punkter kan det godt pointeres, at HTX er sværere eller måske anderledes i forhold til STX, men det er stadigvæk ikke ensbetydende med, at det er let at få høje karakterer på STX - det kræver hårdt arbejde ligemeget hvad.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juni 2017 af Mathias7878

HTX lægger jo også meget vægt på det naturvidenskabelige, hvilket bl.a. kunne give en forklaring på, hvorfor matematik i en vis udstrækning måske er sværere end på STX, hvorimod STX kan lægge vægt på stort set det hele, da der er en langt større række af studieretninger, man kan vælge på STX. 

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juni 2017 af sjls

Jeg er enig med Mathas7878. Som sagt bliver vægten lagt på noget andet på STX. For eksempel lærer man også på STX en del statistik, som jeg forventer, at man ikke lærer ligeså meget om på HTX, men det er bare, hvad jeg forestiller mig. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Men forskellen er nok også, at matematik på HTX bliver brugt i næsten alle andre fag på uddannelsen, så det er et værktøjsfag, som er nødvendigt, og derfor skal alle hurtigt opbygge et solidt matematisk grundlag, mens det på STX for det meste er et seperat fag, dog også i samspil med fysik, kemi, biologi, samfundsfag, hvis man går på sådanne studieretninger.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. juni 2017 af Jerslev

Der er ikke forskel i niveauet. Indholdet er forskelligt, men niveauet er det samme.
- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: HTX vs STX niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.