Studievalg og videregående studie

DUMPE EKSAMEN?

03. juli 2017 af Dian123

Hej jeg har lige et spørgsmål vedrørende eksamener på universitetet.

Så vidt jeg har forstået kan man søge dispensation om et 4. forsøg hvis man dumper en eksamen. F.eks. hvis man lider af en sygdom. Hvis sygdommen er langtidsvarende og man dumper 4. forsøg kan man så søge om et 5. forsøg osv. såfremt man ikke modtager SU? At blive smidt ud er vel grundet man ikke vil have studerende der modtager SU i flere år fra samfundet, så hvis jeg vil studere uden at modtage SU har jeg så ret til at forsøge en enkelt eksamen flere gange hvis jeg dumper?

Kort og enkelt er spørgsmålet altså; Kan jeg studere uden at tage imod SU og dermed gå op til en dumpet eksamen flere gange?

Det lyder liiige lidt voldsomt at blive smidt ud grundet en enkelt eksamen der er dumpet, når alt andet de sidste par år er bestået.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2017 af Smut1

Jeg aner ikke, hvor mange forsøg du har, og det synes jeg, du bør snakke med en studievejleder om, men jeg kan ikke lade være lige at kommentere dette: "At blive smidt ud er vel grundet man ikke vil have studerende der modtager SU i flere år fra samfundet..." Universiteterne er "individuelle" institutioner, som udover det almindelige taxametertilskud opnår bonus, når de får de studerende hurtigt igennem uddannelsessystemet. (Du skal tænke på, at SU'en kun udgør en mindre del af de samfundsrelaterede omkostninger).


Svar #2
03. juli 2017 af Dian123

#1

Mange tak for svaret. Jeg undrer mig dog over, hvordan omkostningerne kan være særlig store hvis jeg f.eks. tager den samme eksamen om lad os sige 5-6 gange og fravælger SU i denne periode? Sparer jeg så ikke det enkelte universitet 5000*x antal kroner (muligvis 12), eller kan jeg vælge selv at betale i denne periode, hvor jeg får dispensation for endnu en eksamen? Den fravalgte SU opvejer ikke den 'manglende' bonus som hvis jeg havde gennemført det hurtigere? Jeg undrer mig over hvor markant denne bonus er og om det har en særlig stor indflydelse :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2017 af JulieW99

Det er jo ikke universitet der betaler dig din SU - det gør staten. Til gengæld skal de punge ud ved en eksamen. Hvorfor vil du tage den om så mange gange, hvis jeg må spørge? Men kontakt da din studievejledning. Jeg synes 3 forsøg i sig selv til en eksamen er ret meget, så jeg forstår godt men skal søge for 4.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juli 2017 af Anders521

Du har ret i at det 4. eksamensforsøg kræver en dispensationsansøgning: her er det studienævnet der så skal tage stilling til om det vil imødekomme din ansøgning. I tilfælde af at man så også dumper det 4. forsøg vil jeg mene at du igen kan søge om et eksamensforsøg. Din studievejleder kan hjælpe dig hvis du havner i denne situation.

Du spørger om følgende: hvis man ikke modtager SU, kan man så søge om et 5. eksamensforsøg? Jeg tror svaret er ja: det at du sender en ansøgning til studienævnet afhænger ikke om modtagelsen af SU.  Julie har ret, at det er staten og ikke uninversitetet der betaler for SU. Hvis det nu er tilfældet, at du har brug for et 5. eksamenforsøg til et eller flere kurser i dit studie anbefalder jeg kraftigt at du tager imod Smut1's råd: tag en snak med en studievejleder.


Svar #5
04. juli 2017 af Dian123

#3

Hvor meget er beløbet de skal punge ud med? Nu tænker jeg udelandske studerende der ikke er berettiget til gratis undervisning, de betaler vel selv for deres eksamen? Hvad hvis jeg tilbyder det samme, da der er faktorer der spiller ind og gør det nødvendigt for mig at have særlige forhold til eksamen?
Jeg ''vil'' naturligvis ikke tage en eksamen så mange gange - det ville da være helt absurd :-) I den situation jeg står i er chancen for at skulle tage den flere gange bare stor

Tak for svar

#4

Jeg vil straks kontakte studievejlederen! Hvad hvis jeg fortsat er syg og det påvirker mit 4 forsøg, kan jeg så få et femte?


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juli 2017 af JulieW99

#5

Det kommer jo helt an på om det er en skriftlig eller mundtlig eksamen, hvor krævende den er etc. Men hvor meget det koster er du nødt til at høre det pågældende universitet om. Det kan de svare på. Jeg er ret sikker på de ikke vil nægte dig eksamen, hvis der virkelig er god grund til de ekstra forsøg (eller hvis du selv betaler).

Når det så er sagt, hvis du virkelig er syg, er det måske så ikke bedre at holde en pause fra studiet og blive rask? Jeg læser det som værende at du er ret syg. Så jeg ville pause det, blive rask, og så komme tilbage og klare mine eksaminer og fortsætte hvor jeg var nået til. Andet virker lidt absurd i mit hoved. Du kan jo ikke gå til reekamen i en evighed. Men er du syg vil jeg blot gå efter at bestå den, og så leve med 02. Ellers, som sagt, bliv rask. Sygdommen har tydeligvis indflydelse på udførelsen af dit studium. Jeg synes i forvejen 4 forsøg til en eksamen er vanvittigt mange.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. juli 2017 af SådanDa

Jeg er ret sikker på at du ikke får lov til selv at betale for ekstra eksamensforsøg.
Det fremgår af eksamensbekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=183445#ida3aa64e6-eaaa-4a61-b3c2-3cde09a217cb §13 at man har 3 forsøg. Det skal studerende der selv betaler også overholde!
Men du har sikkert mulighed for 4. og måske 5. eksamensforsøg. Men snak med din studievejleder om hvilke krav du skal opfylde for at få dispensation hertil, samt sørg for at få en lægeerklæring som dokumentation!

Det kan også være du kan blive frameldt reeksamen (hvis du ikke overskrider din maksimale studietid), for at kunne være helt forberedt, og ikke bruge et forsøg hvor du alligevel tror du dumper? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Hej jeg har lige et spørgsmål vedrørende eksamener på universitetet.

Så vidt jeg har forstået kan man søge dispensation om et 4. forsøg hvis man dumper en eksamen. F.eks. hvis man lider af en sygdom. Hvis sygdommen er langtidsvarende og man dumper 4. forsøg kan man så søge om et 5. forsøg osv. såfremt man ikke modtager SU? At blive smidt ud er vel grundet man ikke vil have studerende der modtager SU i flere år fra samfundet, så hvis jeg vil studere uden at modtage SU har jeg så ret til at forsøge en enkelt eksamen flere gange hvis jeg dumper?

Kort og enkelt er spørgsmålet altså; Kan jeg studere uden at tage imod SU og dermed gå op til en dumpet eksamen flere gange?

Det lyder liiige lidt voldsomt at blive smidt ud grundet en enkelt eksamen der er dumpet, når alt andet de sidste par år er bestået.

På forhånd tak.

Reglerne skal fremgå af din studieordning. Du har ikke linket den eller afsløret hvilken uddannelse/universitet, der er tale om, så jeg kan ikke selv se hvordan de har formuleret det helt nøjagtigt. 

?Som udgangspunkt har du kun ret til de 3 eksamensforsøg. Fra 4. forsøg og fremefter, skal du søge om dispensation. Fra min egen uddannelse er det min erfaring, at man i reglen får både 4. og 5. forsøg, hvis man kommer med blot en nogenlunde fornuftig argumentation. Jeg har endda set op til 8. forsøg i visse tilfælde. (Man kan læse om den slags i referaterne fra studienævnsmøderne). Men jeg ved også at de har strammet op på den slags i de sidste par år pga. fremdriftsreformen.

?Hvis du ikke søger dispensation, men i stedet for søger sygeeksamen fordi du er syg eksamensdagen, så er det som regel noget der kræver lægeerklæring, og normalt i løbet af et par dage efter eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#2

#1

Mange tak for svaret. Jeg undrer mig dog over, hvordan omkostningerne kan være særlig store hvis jeg f.eks. tager den samme eksamen om lad os sige 5-6 gange og fravælger SU i denne periode? Sparer jeg så ikke det enkelte universitet 5000*x antal kroner (muligvis 12), eller kan jeg vælge selv at betale i denne periode, hvor jeg får dispensation for endnu en eksamen? Den fravalgte SU opvejer ikke den 'manglende' bonus som hvis jeg havde gennemført det hurtigere? Jeg undrer mig over hvor markant denne bonus er og om det har en særlig stor indflydelse :)

Universiteter modtager penge i form af tilskud fra staten. Det kaldes taxametertilskud og er baseret på hvor mange studerende der består der eksaminer på normeret tid. Du kan læse mere om det her: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/videregaende-uddannelse/universiteter/okonomi/uddannelsesbevillinger

?Så når en studerende bliver forsinket, fordi de dumper eksamen, koster det universitet penge i form af tabte tilskud. Det kan i værste fald koste et år eller to i forsinkelse.


Skriv et svar til: DUMPE EKSAMEN?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.