Studievejledning

STX matematik A niveau- Spørgsmål

03. juli 2017 af Madsiso

Hej mennesker!:...

Jeg skal efter sommerferien starte på STX med studieretningen med Mat. på A niveau. Jeg er rimelig nervøs da jeg ikke er den skarpeste til mat og har ikke styr på det hele, men er nød til det da min drømme uddannelse kræver det. Mit spørgsmål er om i kan give nogle gode råd til hvordan man kan forebrede sig på det? inde på mit gyms hjemmeside står der at man har om emnerne statistik, geometri og ligninger-funktioner. Gym er jo anderledes end folkeskolen, så er det nok også andre ting man laver og lære om når man har om disse emner. Men hvilke slags ting? Hvordan kan jeg øve mig på det? 

Jeg værdsætter alle ting i kommer med så bare skriv løs! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juli 2017 af Mathias7878

Du skal nok klare den. Det starter jo 'let' ud med de forskellige emnerne inden for matematik C i 1g, så matematik B i 2g og til sidst matematik A i 3g. Hvis du gerne vil forbedre dig, kan du evt. benytte følgende hjemmeside: http://www.webmatematik.dk/

Siden er lavet decideret for matematik på diverse niveauer og gennemgår alle emnerne dybdegående.

Du behøves ikke at være bange for, at du ikke lige umiddelbart kan finde ud af det til at starte med. Jeg havde også rigtig svært ved matematik i starten af gymnasiet, fordi det ikke lignede det, man lærte i folkeskolen. Hvis du følger med, og ikke giver op, er jeg helt sikker på, at du nok skal lære det :)

- - -

 

 


Svar #2
03. juli 2017 af Madsiso

Tusinde tak, hjemmesiden ser god ud, tjekker den helt klart ud! manglede ligepræcis at høre sådan noget! :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juli 2017 af Mathias7878

#2

Ellers har du jo også Studieportalen, hvor du gratis kan få hjælp fra rigtig mange kompetente lektiehjælpere ;)

Endvidere kan du også benytte youtube-videoer. Har selv brugt en person, der hedder Jim, som er rigtig god til at lære fra sig. Hans youtube er: https://www.youtube.com/user/matajim

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. juli 2017 af JulieW99

Du skal arbejde hamrende hårdt fra starten af, og så virkelig hænge i. Det Kan være du pludselig fanger den, men helt ærligt kan du også blive sat fuldstændig af. Det er der flere i min klasse der er blevet, til trods for at de hænger i. De forstår det bare ikke. Så der er en pæn chance for at mat A bare bliver røv og nøgler, hårdt, og at du ikke forstår det. Sådan er matematik nu en gang.

Der er ikke meget du kan øve dig på nu, og du får ikke rigtigt brug for hovedregning som sådan (men hold den ved lige alligevel, du skal kunne noget!)

Men som de andre siger er der Studieportalen og YouTube. Dit gymnasie har nok også lektiecafé du kan tage til, og få hjælp i.

Derudover har jeg ikke fået noget som helst udover Webmatematik der bliver linket til længere oppe. Frividen.dk skulle også være en ganske fornuftig hjemmeside.

Har du brug for hjælp når du er startet, kan du altid sende mig en besked. Så vil jeg hjælpe så godt jeg kan. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. juli 2017 af Mathias7878

#4

Vil give Julie ret i, at problemet kan være, at selvom du hænger i, at du simpelthen ikke forstår noget. Jeg forstod virkelig heller ikke matematik i 1g og i starten af 2g, men pludselig gik det hele op for mig, og jeg blev en af de stærkeste faglige i min klasse til matematik. Jeg ved ikke, hvordan du lærer bedst, men jeg lærte bedst matematik ved at øve det samme om og om igen. Matematik er jo ikke et fag så som dansk eller engelsk, hvor der mange muligheder for at give et svar på et spørgsmål - der er altid kun et svar, dog forskellige måder, hvorpå man kan komme frem til svaret. 

Hvis du finder ud af, at du overhovedet ikke kan finde ud af matematik, når du starter på gymnasiet, kunne du eventuelt skaffe dig en privat lektiehjælper. Det tilbyder 'MentorDanmark' f.eks - mod betaling selvfølgelig. Det vil jeg helt sikkert råde dig til, at du gør, hvis du slet ikke kan finde ud af det. Det kan på visse punkter være meget svært for en lærer, medmindre læreren er rigtig god til at formilde og lære fra sig, at hjælper elever, der har svært ved matematik - elever som måske ikke engang forstå det basale.

Jeg kan ikke sige andet end held og lykke til dig, og jeg tænker, at din drømmeuddannelse muligvis kun kræver, at du har bestået matematik A? Så er der jo heller ikke så meget at frygte, fordi 02 er for de fleste en mulig karakter at opnå. 

Held og lykke med din tid på gymnasiet! :)

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #6
03. juli 2017 af JulieW99

#5

Er matematik A et adgangskrav vil jeg gætte på det er en naturvidenskabelig uddannelse, og så skal man altså nok kunne matematik i en eller anden forstand, selvom du egentligt bare skal bestå det. Selv på medicin skal du have matematiske fag.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juli 2017 af Justitia

Der er altså en del uddannelser - udover de naturvidenskabelige - som kræver matematik på A-niveau. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
03. juli 2017 af Anders521

Du skal først gennem det nye grundforløb i matematik som træder i kraft i august måned. Her er det primært linære funktioner og lineær modeller der vil være i fokus. Du kan læse mere om grundforløbet i det vedlagte pdf-fil der også kan hentes på undervisningsministeriet hjemmeside. Så hvis jeg var dig vil først koncentrere mig om disse to emner, men også om delemner såsom tal og algebra: kan du f.eks. afgøre om punktet (2,3) ligger geometrisk på linjen y = x+1  eller om (a+b)^{2} det samme som som a^{2}+b^{2} og er det muligt at forkorte brøken \frac{-2}{2^{2}}  osv...

Sådanne færdigheder får du brug for til gymnasiematematikken. De emner som du på senere tidpunkt vil møde dvs. statistik, geometri, differentialregning, integralregning osv. forudsætter nogle basale kompentencer som du har tilegnet dig i folkeskolen.  Gør dig selv den tjeneste i at øve dig i det matematik du forvejen kender og dernæst udfordrer dig selv i nogle svære opgaver.


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. juli 2017 af MatHFlærer

De fleste skoler tilbyder også Restudy.dk

Jeg ved, at underviseren på Restudy er rigtig god til at lære fra sig og jeg bruger også Restudy i min undervisning. Jeg får tit afvide, at mine elever er glade for Restudy, så det er noget du helt klart skal undersøge. ;-)

Men som #1, #3 og #4 nævner, så er vi også til rådighed herinde...... :-)

Mvh

Anders


Skriv et svar til: STX matematik A niveau- Spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.