Dansk

Syntaks - Kan infinitiv med "at" foran være udsagnsled i en sætning?

05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej. Jeg har undret mig lidt over om infinitiv med "at" foran, kan være hovedgrundled i en sætning, hvis det har et hjælpeudsagnsled/modalverbe? Feks. i denne sætning "jeg er god til at svømme" er det så "jeg" der er grundled, "er" udsagnsled, "god" omsagnsled og "at svømme" er genstandsled? Eller er "er" hjælpeudsagnsled og "at svømme" hovedudsagnsled?

Bonus spørgsmål: kan et hjælpeverbum eller modalverbe som Feks. være eller kunne, være et hovedverbum i en sætning

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juli 2017 af mathon

til at svømme er et forholdsordsled, hvor til er forholdsordet og at svømme er styrelsen.

at svømme er naturligvis ikke "en genstand".


Svar #2
05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Undskyld, min fejl

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. juli 2017 af mathon

I sammensætningen modalverbum plus infinitiv er det modalverbet, der bøjes, medens infinitiven bevares.

                     at kunne læse lektier

                     Jeg kan læse lektier
                     Jeg kunne læse lektier
                     Jeg har kunnet læse lektier
                     Jeg havde kunnet læse lektier


Svar #4
05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Mange tak mathon. Men hvis så sætningen lyder "jeg kan lide at svømme" så er det ved "jeg" der er grundled, "kan lide" danner udsagnsled, men hvilken rolle har "at svømme" så?

Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juli 2017 af mathon

                          Jeg kan lide den/det.
                            x      o -   o         Δ

i dette tilfælde    det = motionen "at svømme"      

kan evt. omskrives til 

                         Jeg svømmer (meget) gerne.

                         

                

  


Svar #6
05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Og derfor er det genstandsleddet?

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juli 2017 af mathon

…i denne overførte sammenhæng - Ja.


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. juli 2017 af Stygotius

I sætningen "Jeg er god til at svømme" er infinitiven "at svømme" direkte objekt (=genstandsled) da en infinitiv  har både en verbal og en substantivisk side.

"god " er her subjektsprædikativ (= omsagnsled til grundled).

.............Der er ikke noget "overført" i denne sætning.


Svar #9
05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Tak stygotius, det var også det jeg tænkte.
Men hvis vi så tilføjer ikke så der står "jeg kan ikke lide at svømme" hvilken rolle har ikke så

Svar #10
05. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Stygotius så det jeg startede med at skrive er altså rigtigt? Altså det med at til er forholdordet og "at svømme" er genstandsledet, og altså IKKE forholdsled som mathon skrev?

Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juli 2017 af Stygotius

1  "ikke" er et adverbium (biord) og dermed adverbial.

2  Jeg kom desværre til at blande de to sætninger sammen,  -"jeg er god til .... " og "jeg kan lide.........

    Der er selvfølgelig intet genstandsled i den første men nok et i den anden ("at svømme")

   Smlgn. "Jeg  kan godt lide svømning", hvor du nok ikke er  i tvivl om hvad det dir.objekt er.

    Jeg burde også have skrevet at subjektsprædikativet i den første sætning er  "god til at svømme


Skriv et svar til: Syntaks - Kan infinitiv med "at" foran være udsagnsled i en sætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.