Studievalg og videregående studie

Adgangskvotient for Jura på KU

05. juli 2017 af fjisa (Slettet)

Hej alle,

Jeg har netop søgt ind på jurauddannelsen på KU og håber meget på at starte nu til august. Der er selvfølgelig den naturlige usikkerhed om, at jeg ikke er kommet ind - og jeg er fuldt ud klar over, at det er rene gætterier ift. adgangskvotienten i år.

Jeg kom ud med et gennemsnit på 9.9 inkl. bonus. Sidste år lå kvotienten på 9.6 for direkte optagelse, mens standby lå på 9.4.

Jurauddannelsen optager ca. 750 studerende i år, så et meget stort studie (altså også ift. hvor meget en kvotient vil rykke).

Hvad er jeres erfaring og hvordan ser chancen ud ift. optagelse i år? Jeg har også søgt standbyplads. Som sagt ved jeg godt, at det er ren gætteri - men uddannelsen er virkelig en drøm for mig. Så meget at jeg får helt ondt i maven af glæden om at starte, så derfor kan det naturligvis hjælpe lidt at få andres erfaring og mere subjektive briller på.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juli 2017 af JulieW99

Adgangskvotienten giver et billede af sidste år - det er ikke et krav for i år. De er dynamiske, og afspejler de, der har søgt, det pågældende år. Så det er ikke til at sige noget om dine chancer.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juli 2017 af Justitia

#1 Julie man kunne jo se på de tidligere år og prøve at danne sig et billede. 

Jura på KU har udviklet sig således (mener jeg) mht. kvote 1. 

8.8 (2012), 9,1, (2013) 9.2, (2014) 9,4 (2015) og 9.6 (2016)

Jeg tror personligt den kommer op på 9,7. Men på den anden side, har det været meget fokus på robotteknologi mm. Hvorfor den måske forbliver 9.6. Men tvivler på den falder - og hvis den gør, er det MEGET lidt - maskimalt 0.2.

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juli 2017 af JulieW99

Sidste år var der studier der havde store ændringer, og principielt kan det også godt ske for jura. Jeg sagde blot, at det trods alt er dynamisk, og i år er der fokus på man skal sige "fuck adgangskvotienten, søg drømmestudiet" Jeg har i hvert fald fundet nogle debatindlæg med det.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juli 2017 af Justitia

Lige så store som jura - tvivler. Du skrev bl.a.: "Så det er ikke til at sige noget om dine chancer". Og jo selvfølgelig kan man det. 

Du negligerer sandsynlighed.

Men jeg tør da godt at indgå et væddemål? Mine 10.000 kr. - imod dine 200 kr. - Min påstand er at karakterkravet for at blive optaget igennem kvote 1 på den juridiske bacheloruddannelse på Københavns Universitet ikke kommer under 9?

Hvad siger du?


 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juli 2017 af Justitia

Resultatet er jo uforudsigeligt? Så tænker oddsene er meget gode? :) 

Eller vædder du heller ikke af principielle årsager? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. juli 2017 af Hejmeddig12345678912345

Hej, 
Jeg tror ikke, du skal være bekymret. Det ville være usandsynligt, hvis standby kvotienten blev 10,0. Især fordi, jura på KU optager 750, som du jo selv nævner. 

Men held og lykke med det i hvert fald! :-) 
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Hej alle,

Jeg har netop søgt ind på jurauddannelsen på KU og håber meget på at starte nu til august. Der er selvfølgelig den naturlige usikkerhed om, at jeg ikke er kommet ind - og jeg er fuldt ud klar over, at det er rene gætterier ift. adgangskvotienten i år.

Jeg kom ud med et gennemsnit på 9.9 inkl. bonus. Sidste år lå kvotienten på 9.6 for direkte optagelse, mens standby lå på 9.4.

Jurauddannelsen optager ca. 750 studerende i år, så et meget stort studie (altså også ift. hvor meget en kvotient vil rykke).

Hvad er jeres erfaring og hvordan ser chancen ud ift. optagelse i år? Jeg har også søgt standbyplads. Som sagt ved jeg godt, at det er ren gætteri - men uddannelsen er virkelig en drøm for mig. Så meget at jeg får helt ondt i maven af glæden om at starte, så derfor kan det naturligvis hjælpe lidt at få andres erfaring og mere subjektive briller på.

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at vente på det bliver den 30. juni. Personligt tror jeg nu nok, at du kommer ind - om ikke andet, så via standby. Men det kan du jo ikke bruge til noget.

?Det eneste andet råd jeg kan give dig, er også for sent nu; søg bredere end KU. Det forøger dine chancer marginalt, hvis du er parat til at pendle eller flytte til Odense, Århus eller Aalborg. Dog krævede det et højere snit sidste år, at komme ind på SDU end på KU.

Det er min erfaring, at du ikke kan bruge studiets optag til at sige noget om snittet. KU optager ca. 780, AU optager ca. 420, SDU optager ca. 150 og AAU optager ca. 130. Men de sidste 5-10 år har de alligevel skiftet plads i det interne hierarki om hvem der krævede det højeste snit.

?Jeg søgte selv KU som 1. prioritet, SDU som 2. prioritet, AU som 3. prioritet og AAU som 4. prioritet. Mit snit rakte det år til standby på KU og til direkte optagelse de tre andre steder. Jeg ville ikke risikere at skulle vente et år, så jeg valgte SDU. (Og har ikke fortrudt det et sekund).


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. juli 2017 af Therk

Med en lineær regression af data fra #2 giver et 95% konfidensinterval på (9.65, 9.93) af et forecast af 2017's gennemsnit. Omend ikke mange punkter, så er det mig godt nok meget overraskende hvor lineært udviklingen ser ud!

(Punkterne er data fra #2, den røde streg er en ret linje med koefficienter fra den lineære regression og de sorte stiblede linjer udgør et 95% konfidensinterval af forecast af dataene på intervallet.)

Vedhæftet fil:Rplot01.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
05. juli 2017 af FransiscoMertens

Har faktisk også søgt på Jura - jeg kom ud med et snit på 10.3 - dog forventes det at jura stiger til cirka 9.8 i år.

Dog vil gennemsnittet falde i 2018 - Hvis du venter et år kan den næste år komme ned på 9.5. (Hvilket selvfølglige skyldes mindre efterspørgsel).


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. juli 2017 af Justitia

#9 du kan ikke være sikker på at det falder i 2018.......

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Dog vil gennemsnittet falde i 2018 - Hvis du venter et år kan den næste år komme ned på 9.5. (Hvilket selvfølglige skyldes mindre efterspørgsel).

dog forventes det at jura stiger til cirka 9.8 i år.

Forventes af hvem?

Hvordan kender du efterspørgslen til næste års optag?


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Har lige set at jura er den 8. mest søgte uddannelse i år, selvom der er 197 færre ansøgere end sidste år. I år er der 2.487 der har søgt ind, mod 2.684 sidste år.


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Jeg har netop søgt ind på jurauddannelsen på KU og håber meget på at starte nu til august. 

Jeg kom ud med et gennemsnit på 9.9 inkl. bonus. Sidste år lå kvotienten på 9.6 for direkte optagelse, mens standby lå på 9.4.

Snittet for KU blev i år 9,7 og 9,3 for standby. Så tillykke med optagelsen.


Brugbart svar (1)

Svar #14
28. juli 2017 af Justitia

"Jeg tror personligt den kommer op på 9,7" 

What a predtiction.


Skriv et svar til: Adgangskvotient for Jura på KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.