Dansk

Det danske sprog historie

06. juli 2017 af Roosaa (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej :), 

Jeg kommer fra Belgien, jeg studerer dansk, og naeste aar, skal jeg skrive min master thesis. Jeg skal oversaette en bog fra dansk til fransk( som ikke allerede har blevet oversat, naturligvis) og jeg vil gern arbejde om det danske sprog historie. Jeg havde laest "Politikens sproghistorie" af Allan Karker og Arne Torps "nordiske sprog med roedder og foedder", men ifoelge min laerer, det foerst et "for kedeligt at oversaette" og det andet er "for nemt at oversaette" !
Har nogen en forslag om en bog om den tema eller en forfaetter som har skrevet om det ? Jeg er interesseret i udvikling af det danske sprog og i skandinaviske sprog i generelt.

Tak for deres svar !


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Hvad med "Unges sprog" af Jens Normann Jørgensen (professor i dansk på Københavns Universitet) og Pia Quist (Adjunkt, ph.d. på Nordisk Forskningsinstitut, afdelingen for Dialektforskning, Københavns Universitet).

Den er fra 2008 og på 187 sider. Jeg ved dog ikke om den allerede er oversat fra dansk til fransk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juli 2017 af Justitia

Kan man studere dansk i Belgien :o 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Det er vel ikke så underligt? Slet ikke når man kigger på nogle af de sprog, man kan studere i Danmark.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juli 2017 af Justitia

Jeg er mere fascineret end forundret? 


Svar #5
07. juli 2017 af Roosaa (Slettet)

#2

Kan man studere dansk i Belgien :o 

Ja, det er muligt :) jeg har ogsaa studeret svensk og norsk i Belgien.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. juli 2017 af Justitia

Spændende! 


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juli 2017 af Justitia

Hvilke slags fag har i :)? Altså hvad hedder jeres eksaminer? 


Svar #8
07. juli 2017 af Roosaa (Slettet)

Mange ting :D Jeg er i en oversaetter-og tolkeskole. I begyndelsen studerer vi sprog og grammatik, senare laeser vi at oversaette og at tolke fra dk til fr og fra fr til dk, en vi ogsaa har undervisning om den danske kultur, lingvistik, litteratur, osv


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. juli 2017 af Justitia

Spændende!

Du må gerne skrive til mig, hvis du har brug for hjælp :)


Skriv et svar til: Det danske sprog historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.