Studievejledning

SU under nødvendig studieinaktivitet?

11. juli 2017 af ALMAMERENGUE

Jeg er i-gang med min bachelor på 3. år. Jeg mangler blot ET kursus, som jeg ikke blev færdig med i dette studieår.

Så jeg bliver nødt til at tage re-eksamen. Mit spørgsmål er:

Antag at jeg hellere ikke består min re-eksamen. Så har jeg en enkel chance tilbage, som først kommer til næste års kursus' eksamen. Det betyder at i løbet af næste studieår vil jeg ikke have noget som helst at lave, udover at vente til denne eksamen.

Får jeg så SU eller ej over den periode? På den ene side er jeg studieinaktiv, men på den anden side er det en nødvendig inaktivitet, som jeg ikke selv kan gøre noget ved?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Hvis du startede på din bachelor senest 2 år efter du afsluttede din gymnasiale uddannelse, har du fået 12 ekstra klip, så du har 70 klip på klippekortet i alt. 1 klip = 1 måneds SU. Så på en normal bachelor bruger du 34 klip, og på en normal kandidat bruger du 22 klip. Tilsammen giver det 56 klip.

Derudover er der 2 klip til sommerferien mellem bachelor og kandidat. Så er vi oppe på 58 klip. Dermed er der 12 klip tilbage på dit klippekort, og de er netop beregnet til at man kan blive et år forsinket. Disse 12 klip får du kun, hvis du reelt er forsinket. Hvis du gennemfører bachelor og kandidat på normeret tid, får du kun de 58 klip.

Så svaret på dit spørgsmål er: Ja, du får SU i det år, hvor du kun venter på næste sommereksamen.

Bonusinfo: På nogle uddannelser har man mulighed for at søge dispensation hos studienævnet, så man kan få lov til at starte på kandidaten efter sommerferien, hvis man kun mangler et (helst mindre) fag på bacheloren. Så skal man normalt bare bestå det bachelor-fag ved førstkommende eksamen, ellers får man ikke lov at fortsætte på kandidatens 2. år. 

Det har ikke betydning for om du får SU, men det betyder at du har mulighed for at gennemføre bachelor og kandidat på normeret tid, i stedet for at skulle blive forsinket et år.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. juli 2017 af guzbak

Jeg læste inde på KU's hjemmeside, at man self skal opfylde kravet om studieaktivetet - men, man skal også have haft muligheden for at tage sine 3 eksamensforsøg. Hvis du fx vægler at udskyde din eksamen til om 1 år, og du allerede har brugt et forsøg og mister de 2 næste forsøg fordi du udskyder, har du haft muligheden, men hvis du har været oppe 2 gange og er tvunget til at vente til det 3. forsøg, kan de ikke straffe dig for det.

Desuden fik jeg engang info fra en vejleder om at man først får en advarsel, og man så derefter har et helt studieår til at opfylde de point man mangler.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: SU under nødvendig studieinaktivitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.