Kemi

Er 8 timer i vand nok for et metal at ruste?

11. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Ja, overskriften siger sig selv

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2017 af Skaljeglavedinelektier

Det kommer nok an på, hvilket metal, der er tale om. Hvis det er med hensyn til dit spørgsmål omkring ringen, så er det sandsynligvis en legering, hvilket nok påvirker tiden, det tager for metallet at ruste (hvis det ikke er rustfrit). 

Stål bør begynde at ruste mere eller mindre med det samme hvis der er ilt nok tilstede i vandet eller i luften selvom visse faktorer kan påvirke det. Jeg vil tro 8 timer burde være nok til, at man kan se, om det er rustfrit eller ej. 


Svar #2
11. juli 2017 af Lundberg12 (Slettet)

Tak

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. juli 2017 af Skaljeglavedinelektier

Men jeg understreger gerne, at jeg ikke ved noget om det eller særligt meget om rustfrit stål/metaller. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juli 2017 af hesch (Slettet)

Som skrevet i #1, afhænger det af hvilket metal der er tale om, dog er det en misforståelse at rustfrit stål ikke ruster, for det gør det i høj grad.

Det er en legering af jern og krom, men det forunderlige er, at et kromatom "fylder" det samme hvadenten det er rustet eller ej. Derfor kan kromrusten danne en tynd rusthinde der ikke krakelerer, og dermed skærmer den underliggende krom mod yderligere iltning. Således fremstår rustfrit stål blank trods at det er rustet på overfladen.

Den samme egenskab har aluminium. Den ruster på millisekunder, men danner også en tynd beskyttende hinde.

Natrium ( der er et metal ) ruster så hurtigt, at det reagerer eksplosivt hvis det kommer i forbindelse med ilt/vand. Derfor opbevares det i petroleum.


Skriv et svar til: Er 8 timer i vand nok for et metal at ruste?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.