Dansk

At skrive debatindlæg

18. juli 2017 af Muhmen (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej.

Jeg vil gerne prøve at skrive nogle debatindlæg, dels så jeg kan blive bedre til det. Kan nogle fortælle mig lidt om, hvad man kunne skrive, og meget gerne hvad man skal passe på, så det ikke går over i klumme?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Hvilket medie vil du skrive på og hvem er modtagerne?


Svar #2
18. juli 2017 af Muhmen (Slettet)

#1

Hvilket medie vil du skrive på og hvem er modtagerne?


Øh, ja, lige nu klør håret og er et stort spørgsmålstegn. Jeg ved intet om debatindlæg, og forstår ikke, hvad du mener med modtager og medie? Jeg er helt ny til at skrive debatindlæg, så hvis du måske skrive konkret, hvad du mener, kan jeg måske svarer dig


Svar #4
19. juli 2017 af Muhmen (Slettet)

#3

 Debatindlæg - Vejledning til debatindlægget i Dansk

Det koster penge at downloade det.


Svar #5
19. juli 2017 af Muhmen (Slettet)

Kan man egentlig skrive et debatindlæg om det forsvundne malaysiske fly, da der jo er flere meninger om, hvad der er sket?


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#2
#1

Hvilket medie vil du skrive på og hvem er modtagerne?


Øh, ja, lige nu klør håret og er et stort spørgsmålstegn. Jeg ved intet om debatindlæg, og forstår ikke, hvad du mener med modtager og medie? Jeg er helt ny til at skrive debatindlæg, så hvis du måske skrive konkret, hvad du mener, kan jeg måske svarer dig

Med medie mener jeg om det eksempelvis er et debatindlæg i en avis' papirudgave, en avis' internetside, en blog, et beboerblad, osv..

Med modtager mener jeg hvilken målgruppe skriver du til? Hvem er det du gerne vil have læser det? Er det børn eller voksne? Er det en bestemt avis' læsere? Er det til folk der samles om noget bestemt - fx en hobby eller som bor på din vej, osv..?


Svar #7
19. juli 2017 af Muhmen (Slettet)

Jeg tænker, at det skulle være til en avis.
For det andet kan jeg først fortælle målgruppen efter at jeg har valgt et emne. Feks, hvis jeg skrev et debatindlæg om hvorfor og hvilke arbejdspladser, der tillader at piger går med tørklæde og om vendt, så er jo målgruppen de folk, som er muslimer og går med tørklæde? Kan man skrive et debatindlæg om det? Eller hvad der kunne være sket med det forsvundne Malaysiske fly, der er jo mange meninger om, hvad der er sket? Der er vel målgruppen verden. Undskyld, hvis jeg misforstår dit spørgsmål

Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Aviserne er ikke éns. De har også forskellige målgrupper. Nogle af dem henvender sig til lavtuddannede og lavtlønnede, andre til højtuddannede og højtlønnede. Nogle henvender sig mest til venstreorienterede læsere, mens andre mest er til højreorienterede personer. Hvis du lavede det samme debatindlæg i disse aviser, ville du sandsynligvis få vidt forskellige reaktioner.

Fordi du skriver om arbejdspladsers tørklædepolitik, så er det ikke nødvendigvis kvinder med tørklæde der er målgruppen. Det er bare dem emnet handler om. Målgruppen er dem som du gerne vil formidle dit budskab til, og som du gerne vil have tager en debat om emnet. Er det arbejdspladserne? Politikerne? Kvinder med tørklæde?

Aviser har ofte stramme og formelle vilkår for hvad de optager af læserbreve, ledere, og den slags, samt hvor meget det må fylde, osv.. Det kan du læse dig til på de forskellige avisers hjemmesider. Men der er mange steder hvor du kan øve dig i at skrive debatoplæg, uden der er de store formkrav. Du kan lave din egen blog. Du kan surfe på andres blog og deltage i emnet der. Du kan skrive lidt i kommentarfeltet fra avisartikler på nettet eller du kan tilmelde dig debatfora på nettet, hvor det handler om at skrive et oplæg om et emne, og så debattere det med andre.

Jeg ville nok anbefale dig at starte med det sidste, og så få noget erfaring derfra.


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. juli 2017 af Stygotius

#6

"Med modtager mener jeg hvilken målgruppe skriver du til"

Det hedder  "Med modtager mener jeg hvilken modtager du skriver til


Skriv et svar til: At skrive debatindlæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.