Studievejledning

Standby plads

03. august 2017 af Unintended96 (Slettet)

Hej!
Jeg har et spørgsmål angående standby plads på DTU.
Jeg har fået en standby plads, og kan se at standby kvotienten for i år er på 8.7. Jeg har fra gymnasiet et gennemsnit på 9.2. Kvote 1 kvotienten for i  år er 9.4.

Er jeg sikker på at komme ind så?


Svar #1
03. august 2017 af Unintended96 (Slettet)

Og hvis jeg får en plads i år, starter jeg så på lige fod med alle andre, eller skal jeg vente til der er en der dropper ud?


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. august 2017 af Dulugtergrimt

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål. Standby er universitetets garanti for, at studiet ikke starter med tomme pladser i år, da folk, der siger nej tak til deres studieplads, erstattes fra toppen af standby-listen og ned. Ved at du står standby, og dermed gør universitetet den tjeneste, er du tilgengæld garanteret optagelse senest næste år. Dvs. at hvis du ikke får en plads i år, så søger du igen næste år og er garanteret at du bliver optaget.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. august 2017 af guzbak

Du er garanteret en plads i 2018. Hvis man ligger meget tæt på kvote 1, fx med 0,1 forskel, kan man alligevel tilbydes en plads hvis nogen har takket nej til sin kvote 1 plads.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Standby plads

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.