Studievejledning

Hvordan klarer man gymnasiet?

06. august 2017 af CecilieCeciliee (Slettet)
Hej studieportalen.

Her i næste uge starter jeg i 1.g på stx og jeg er bare smadder nervøs. Jeg har mødt min klasse et par gange og selvom jeg virkelig prøver, er det bare som om jeg kan ikke kan snakke ordenligt med nogle. Jeg kender ingen og jeg har det som om alle allerede kommer vildt godt ud af det med hinanden.

Hvad gør man på 1. dag? hvor sætter man sig? Skal man være sammen med andre end sin klasse?

Tænkte bare om nogle kunne fortælle lidt om den første tid på gymnasiet, gerne stx, for er rigtig nervøs og ved egentligt slet ikke hvad der skal foregå...:/

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. august 2017 af JulieW99

Vær sammen med din klasse de første dage. Det er skide akavet og svært, men det kommer med tiden. Du skal trække vejret og følge med flowet. Gymnasiet sørger for at 1.g'erne er så tilpas som overhovedet muligt. Det er helt naturligt at være nervøs. :)

Men du behøver altså ikke være like this med nogle fra din egen klasse. Det er jeg heller ikke, men jeg kan sagtens snakke med dem. Til gengæld har jeg nogle i andre klasser, som jeg har lært at kende mellem mine valgfag. Vær dig selv, lad være med at prøve for meget, og følg det flow der er.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (2)

Svar #2
06. august 2017 af mathon

"At alle allerede kommer vildt godt ud af det med hinanden" er blot noget, du tror. De fleste er nervøse som du er, men alle prøver at være "seje" udadtil. At du er kommet i en klasse, hvor du endnu ikke på forhånd kender nogen er jo ikke ensbetydende med, at du på forhånd er dømt til ensomhed. Bekendtskab oparbejder man efterhånden i samarbejde og socialt i fælles grin og pjank.

Tro lidt mere på dine egne evner og gå din egen vej!


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. august 2017 af Anders521

Tænkte bare om nogle kunne fortælle lidt om den første tid på gymnasiet, gerne stx, for er rigtig nervøs og ved egentligt slet ikke hvad der skal foregå...:/

De indledende dage vil du nok ikke have undervisning, men snarere en introduktion til gymnasiet. Jeg tror at, rektoren vil formentlig holde en kort tale, hvor han/hun byder alle nye 1. g'ere velkommen og fortælle om hvordan tingene foregår på gymnasiet. Dernæst vil der nok være en rundvisning, så du ved f.eks. hvor du skal have billedkunst, matematik, idræt eller andet. Al praktisk information vil være givet ved skolestarten eller den er tilgængelig via skolens hjemmeside.

Der er mange der er nervøse den første skoledag: man er på ukendt grund og er usikker på hvordan man skal gebærde sig. Prøv at skabe kontakt med nogle af dine nye klassekammerater som du tror du kan falde i god jord med. Efterhånden vil din nervøsitet aftage.    


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. august 2017 af mathon

Mindreværdsfølelse kan være en god dynamo for initiativ.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. august 2017 af DrNielsen

Alle synes det er akavet og mærkeligt. Det bedste man kan gøre er at være åben, smilende og tage initiativ. Så plejer det hele at komme helt af sig selv. Der er også mange uddannelsesinstitutioner der bruger teambuilding tidligt i forløbene til at komme hurtigt over barrieren :-)


Skriv et svar til: Hvordan klarer man gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.