Debat

Få gennemsnittet til at stige

06. august 2017 af SandyW (Slettet)

Hej jeg går på HTX og starter nu i 2.g. 

Da jeg fik min første standpunktskarakter i 1.g lå mit gennemsnit på 7,2  men det faldt så efter jeg sluttede 1.g til 6,5. hvilket gør mig ret frustreret da jeg mange gange spekulere over hvordan jeg kan nå at få et højt gennemsnit hvis jeg skal læse medicin nu hvor resutltatet er faldet efter jeg skiftede klasse efter grundforløbet. Hvordan klarer i jer med at få gode karakter? nogle gode råd ?   


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. august 2017 af JulieW99

Jeg rækker hånden op og byder ind i timerne, og skriver mine afleveringer ordentligt :) Høje karakterer er ikke rocket science. Naturligvis får du ikke gode karakterer hvis du ikke siger noget, eller ikke skriver gode afleveringer.

Er der nogle fag du har svært ved? Så sæt ekstra ind der. Hvis det f.eks. er matematik, så øv dig så du kan det du skal.

- - -

Vh Julie


Svar #2
06. august 2017 af SandyW (Slettet)

 Mange tak for dit svar. Det er rart lige at vide hvordan andre bære sig an :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. august 2017 af Mathias7878

Du kunne eventuelt også skaffe dig en mentor i de fag, du har svært ved - f.eks. igennem MentorDanmark. Det er dog måske en smule dyrt, men jeg er helt sikker på, at en mentor i et fag vil kunne hjælpe dig betragteligt.

Held og lykke! x)

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. august 2017 af emma3683 (Slettet)

Vælg med omhu hvem du omgåes med, hvis du konstant sidder ved siden af en som er ukoncentreret i timerne, og som larmer, snakker meget osv., så vil det smitte af på dig. Hvis du arbejder sammen med nogen i opgaver, som læreren har dårlige forventninger til, så smitter det også af på din del af opgaven. Sørg for at følge med i timerne, og ræk hånden op! Vær ikke bange for at stille spørgsmål. Lærerer elsker at dele viden, og vil med garanti få et godt indtryk af dig og dit engagement igennem en håndsoprækning eller mange. Hvis i skal lave en opgave, hvor du føler dig rigtig stærk, og føler at du kan få et godt resultat og imponere din lærer, så forklar dine venner/veninder, at du gerne vil arbejde alene. På den måde kan din lærer bedømme dig ud fra opgaven langt bedre, end hvis man er mange i en gruppe. Selvom man somme tider må være 'egoistisk' og vælge det faglige frem for det sociale, så vil det med sikkerhed afspejles i dine karaktere. Jeg har OFTE lavet en opgave sammen med mine veninder, hvor jeg efterfølgene har besvaret den selv, simpelthen fordi jeg ville bedømmes ud fra min egen indsats. Mine veninder var ikke de skarpeste, og det ville jeg ikke hives ned af. Derfor sendte jeg efterfølgene min egen besvarelse til min lærer, og forklarede sagen som den var.
FØLG MED. Det er svært at følge med hvis man falder bagud, og gymnasiet er faktisk 'piece of cake' hvis man sætter sig ind i tingene og er godt med. Det gør skolen en del mere overbærelig, at man forstår hvad der sker på tavlen, og samtidig også en del mere sjov. Sørg for at aflevere ALT til tiden. Det giver et dårligt indtryk at aflevere for sent - uanset om din opgave er til 10 eller 12. Hvis du er bagud med en aflevering, så skriv til din lærer, at du er presset med tid og ønsker et par ekstra dage. De er ofte meget forstående, og det viser at du prøver, frem for at du ligeså vel kunne feste hele weekenden og dérfor aflevere for sent. Det giver også dig og din lærer et mere ''personligt'' forhold, at du deler en stump af din 'stressede hverdag' og det trækker karakteren lige i vejret. Meld dig GERNE frivilligt til at fremlægge. Selvom din fremlæggelse ikke er perfekt, så gjorde du det af egen fri vilje, og det viser engagement. Samtidig kan du bevise overfor din lærer, når vedkommende giver dig feedback, at du tager godt imod kritik, og at du virker interreseret i at forbedre dig. Når du ikke møder op til et modul, så send gerne din lærer en privat besked i lectio om hvorfor. Det viser din lærer, at du ønskede at møde op men blev forhindret. Det modvirker 'slacker-effekten' det sommetider har, hvis man ikke møder op.

Jeg håber du kan bruge mine råd, dem brugte jeg flittigt og dagligt, til at komme igennem min egen gymnasie-tid :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. august 2017 af M@ds (Slettet)

Der er ingen tricks, der magisk giver dig højere gennemsnit. Det kræver god gammeldags umage, flid og indsats. Vil du have et højere gennemsnit, må du bruge mere tid på dine lektier og afleveringer.


Svar #6
06. august 2017 af SandyW (Slettet)

Tusind tak for jeres mange gode tråd. Jeg vil helt sikkert bruge dem og tage dem til mig :)

Skriv et svar til: Få gennemsnittet til at stige

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.