Studievalg og videregående studie

Journalistik på RUC

10. august 2017 af Ceerial (Slettet)

Jeg har gennemført mit første på på Film- og medievidenskab på KU, men jeg må nok erkende, at det ikke er den rette uddannelse for mig. Jeg vil hellere beskæftige mig med noget samfundsorienteriet. 

Derfor har jeg søgt på journalist uddannelse på RUC. Men jeg har mine tanker om det, specielt pga. det noget blakkede omdømme RUC har. 

Hvor god er journalistuddannelsen på RUC i forhold til Aarhus, og er alle fordomme man hører om RUC blot fordomme? For man hører nærmest ikke andet end dårlige ting om det.

Efterspørger arbejdsgivere folk fra RUC? - jeg ved godt at journalistfaget ikke udmiddelbart er en branche hvor jobs'ne hænger på træerne. Men er ens chancer formindsket af, at det netop er på RUC man tager sine bachelor?

Det kan godt være det også bare er fordomsfuldt af mig og tro det. Men jeg vil gerne bare gerne blive lidt klogere på det hele, og hvorfor RUC's ry er så dårligt.

Og inden man begynder på at KU er 100% bedre, vil egentligt også gerne pointere, at jeg ikke synes at niveauet på KU er fantastisk højt, humanoira uddannelse eller ej.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2017 af Anders521

Jeg vidste ikke man havde et engativt syn på RUC - havde en gang søgt på en kandidatuddannelse derude. Hvad er RUCs "blakkede omdømme"?


Svar #2
10. august 2017 af Ceerial (Slettet)

At det er et useriøst hippie snobrøds universtet - det i hvert fald nogle af de ting man finder ved en enkelt google søgning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2017 af Smut1

Nej, jeg har også et positivt billede af RUC. Måske det kommer an på, hvor i landet man kommer fra. Hvis jeg havde kunne læse psykologi på RUC, havde jeg klart overvejet det! (Okay, det er selvfølgelig lidt besværligt med transporten, når man bor i København.)

Jeg troede ikke, at man kunne have sådanne fordomme, når man selv bor i et glashus ;)


Svar #4
10. august 2017 af Ceerial (Slettet)

Jeg vil gerne lige pointere at det ikke nødvendigvis er mine egne fordomme, blot hvad man bliver tudet ørene fulde af nogle gang.

Desuden, som jeg skrev, er jeg heller ikke synderligt imponeret over det niveau, der er på mit nuværende studie på KU.

Jeg vil gerne bare om der er hold i det man hører om RUC.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. august 2017 af Anders521

Ja, du har ret: en enkelt google søgning viser en del hjemmesider der stiller RUC i dårligt lys. Men nu har du søgt journalist uddannelsen på RUC - hvis du gerne vil være endnu klogere er du nok nødt til at tage derover, observerer undervisningen og taler med de studerende der er optaget på uddannelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. august 2017 af Smut1

#5 Enig. Tænker også,  at en kommende "kommunikationsmedarbejder" kan foretage mere end en enkelt google-søgning.


Svar #7
10. august 2017 af Ceerial (Slettet)

Synes lidt du prøver at afspore mit spørgsmål. 

Måske du kunne argumentere for, hvorfor der ikke er hold i fordommene? - jeg tror vist det er rimeligt kendt at er en vis holdning til RUC (specielt fra folk der aldrig selv har været der), jeg deler ikke nødvendigvis de synspunkter, jeg vil bare gerne vide, hvad det skyldes.

I siger jeg skal tale med dem der optagede der, det er ligesom det jeg prøver på her.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. august 2017 af Smut1

#7 -UNDSKYLD-

Folk der er optaget på RUC spilder vist ikke tiden på studieportalen. No kidding. Jeg synes bare ordet hippie er alt for løst.  Der skal meget mere til førend man er hippie en et tørklæde rundt om panden og et kryds ved rød blok.   


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. august 2017 af Anders521

I siger jeg skal tale med dem der optagede der, det er ligesom det jeg prøver på her.

Sandsynligheden for at du kommer i kontakt med en RUC-studerende der læser journalistik er vel større hvis du tager ud til uddannelsesinstitutionen i forhold til at skrive på studieportalen. Desuden får du også et bedre indtryk i hvordan uddannelsen foregår samt den sociale samvær.


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. august 2017 af anonym000

Jeg kender lavtlønnede sælgere and kassedamer som har fået sin videregåendeuddannelse fra RUC. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #11
10. august 2017 af anonym000

Der skal stå "og" istf. "and". Jeg skal vænne mig til at være i DK igen.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. august 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Derfor har jeg søgt på journalist uddannelse på RUC. Men jeg har mine tanker om det, specielt pga. det noget blakkede omdømme RUC har. 

Hvor god er journalistuddannelsen på RUC i forhold til Aarhus, og er alle fordomme man hører om RUC blot fordomme? For man hører nærmest ikke andet end dårlige ting om det.

Efterspørger arbejdsgivere folk fra RUC? 

Det kan godt være det også bare er fordomsfuldt af mig og tro det. Men jeg vil gerne bare gerne blive lidt klogere på det hele, og hvorfor RUC's ry er så dårligt.

Jeg har arbejdet med HR, og det er mit indtryk fra den branche, at der er en del myter og fordomme om deres uddannelser. Holdningen er tit den, at det er lidt for vagt og uklart hvad folk derfra egentlig kan, når de kommer ud, og at strukturen er for løs og hippie-agtig. En slags Rudolf Steiner-skole for videregående uddannelser.

Strukturen med at 1. år på bacheloren er en basisdel som er fælles for alle, efterfulgt af 2 år med 2 fag, er bare fjern fra strukturen på de øvrige universiteter. De har kæmpe valgfrihed til at sammensætte deres bachelor og kandidat, og det betyder at man som arbejdsgiver sjældent ved hvad der gemmer sig bag en uddannelsestitel. På deres kandidat følger man 1 eller 2 forskellige fag, som man bliver kandidat i.

Derfor er det min oplevelse, at der har været relativt gode chancer for at blive ansat, hvis den der ansætter selv har eksamen fra RUC, mens der er relativt dårlige chancer, hvis det modsatte er tilfældet. Især på det private arbejdsmarked. Man vil hellere spille nogenlunde sikkert på en kendt uddannelse/uddannelsestitel fra en bredt anerkendt institution som man ved hvor man har, end at man vil satse på at man har ramt rigtigt med en besynderlig valgsammensætning hos kandidaten. 

Selv deres "RUC" er vag og uklar, eftersom der er ikke er et "C" i deres navn (Roskilde Universitet). Det er næsten 9 år siden, de stoppede med at hedde "Roskilde Universitetscenter", men de har valgt at beholde "RUC" pga. branding. "Aalborg Universitet" hed også engang "Aalborg Universitetscenter" eller AUC, men de skiftede navn og forkortelse i 1994 til AAU. Det gik endda.


Skriv et svar til: Journalistik på RUC

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.