Studievalg og videregående studie

Hvor er det bedst at studere jura?

11. august 2017 af NGelev2017 (Slettet)

Kære folk. 

Hvad er bedst i forhold til jura? KU eller SDU? 

Jeg har hørt, at bekskæftligelsesmulighederne er ringe, hvis man vælger at studere på SDU. Er det en skrøne eller?  

På forhånd tak. :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. august 2017 af Justitia

Hvis du tænker på jobmuligheder, så er det KU.
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. august 2017 af Roman Garcia

Man kan pendle fra Odense til København for studiejob, hvilket mange gør. Derfor er det ikke afgørende. Jeg vil i højere grad lægge vægt på de forskelle, der er i studieordningen. F.eks. er der mere gruppearbejde på KU, så hvis man godt kan lide det, så kan det måske være bedre.

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. august 2017 af Roman Garcia

Lige en tilføjelse. Efter endt uddannelse er der ikke så mange, der kigger på uddannelsessted. Der er det mere andre forhold, der er afgørende, fagsammensætning, karakterer mv.

Svar #4
11. august 2017 af NGelev2017 (Slettet)

#1

Hvis du tænker på jobmuligheder, så er det KU.
 

Så hvis man skal øge sine chancer for at komme i betragtning til flest mulige stillinger, så er det KU? 
Det bekræfter måske også lidt min research af branchen, hvor flere fremtrædende jurister såvel som advokater er uddannet fra KU. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. august 2017 af Justitia

#4 Nej det er geografisk. Der er flere jobmuligheder omkring København.


Svar #6
13. august 2017 af NGelev2017 (Slettet)

#5

#4 Nej det er geografisk. Der er flere jobmuligheder omkring København.

Okay. Så går jeg udfra, at SDU, kvalitetsmæssigt, er ligeså god som KU.

Jeg overvejer stærkt, eftersom jeg er kommet ind på SDU, at gennemføre første år i Odense og dernæst forflyttets til KU (hvis jeg ikke falder godt ind). Dog er jeg lidt bange for, at jeg vil komme på overarbejde i forhold til det sociale, hvis jeg skal starte forfra på KU. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. august 2017 af Justitia

"Dog er jeg lidt bange for, at jeg vil komme på overarbejde i forhold til det sociale, hvis jeg skal starte forfra på KU"

Efter 2. år er det fuldstændig lige meget, idet alle hold bliver splittet og der bliver dannet nye. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. august 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Kære folk. 

Hvad er bedst i forhold til jura? KU eller SDU? 

Jeg har hørt, at bekskæftligelsesmulighederne er ringe, hvis man vælger at studere på SDU. Er det en skrøne eller?  


Det bekræfter måske også lidt min research af branchen, hvor flere fremtrædende jurister såvel som advokater er uddannet fra KU.

Det er en skrøne.

Der er en ret simpel forklaring på hvorfor "de fleste fremtrædende jurister/advokater" er fra KU. En årgang på KU er er ca. dobbelt så store som en årgang på AU og ca. 7-8 gange så stor som en årgang på SDU hhv. AAU. Alene af den grund, vil der statistisk set være større repræsentation af KU blandt toppen.

Og lige med hensyn til SDU, så skal man lige have i mente at man først har kunne læse jura på SDU fra september 2004. Dvs. at de første kandidater blev udklækket i juni 2009. Med et årlig optag på omkring 100 personer medregnet frafald, så er der kun godt 900 mennesker i hele Danmarks historie, som overhovedet har en juridisk kandidatuddannelse fra SDU, og de første kom for 9 år siden. 

Det sætter unægteligt en begrænsning på hvor mange fra SDU der er repræsenteret i toppen. På AAU blev jura først oprettet september 2007, så der er tallet endnu lavere. Før 2004 kunne man kun læse jura på KU og AU. (Og før 1936 kun på KU, hvor man til gengæld har kunne læse jura de sidste 538 år).

Jobmulighederne afhænger af dine karakterer, relevant erhvervserfaring og hvor du søger geografisk.


Skriv et svar til: Hvor er det bedst at studere jura?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.