Kemi

Alkoholers opløselighed i vand

11. august 2017 af Henry1505 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke helt kan finde var på. Det omhandler alkoholers opløselighed i vand. Jeg er bekendt med reglen af der skal 3-4 hydrofobe grupper til at ophæve 1 hydrofil. I et forsøg med vand og pentan-1-ol, lagde vi dog mærke til at der var opløst mere vand end alkohol. Altså at vores alkohol fase blev større end vand fasen, hvad er dette man et udtryk for? 

God aften!


Svar #1
11. august 2017 af Henry1505 (Slettet)

Eks. står der i min bog at pentan-1-ol er 2,7 gram pr. 100 mL opløseligt i vand og butan-1-ol er 7,4 gram pr. 100 mL vand opløseligt --> hvilket er de samme to stoffer, hvor jeg observerede en fase forskydning :-)


Brugbart svar (2)

Svar #2
12. august 2017 af FransiscoMertens

Kigger du eksempelvis på alkoholers strukturformel, er der ved den ene ende et hydrofilt (vandelskende) og ved den anden ende et hydrofobt (vandhadende) sektion. Det vil sige, at den ene del kan binde sig let til vand, hvilket vil sige at noget at noget af alkohol molekylet bliver opløst i vand og den anden halvdel gør ikke, eftersom den er introlerant i forsøg på at reagere med vand.


Svar #3
12. august 2017 af Henry1505 (Slettet)

Tak for svar, dette er jeg dog med på. 

Det er mere hvordan det kan være, at mere vand bliver opløst i alkoholen end omvendt? Ved både butan-1-ol og pentan-1-ol, blev der observeret 2 faser grundet overvægt af hydropfobe grupper. Men dette er åbenbart ikke ensbetydende med at stofferne ikke er opløselige i vand? For hvis de ikke var opløselige vil vandet jo ikke blive opløst i alkoholen eller?


Skriv et svar til: Alkoholers opløselighed i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.