Fysik

Hjælp til en kort fysik opgave

12. august 2017 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har brug for hjælp til nedenstående opgaver. Jeg er lidt i tvivl om, hvilken formel jeg kan bruge. 

1. På en vaskemaskine er der en temperaturvælger, de kan indstille vasketemperaturen på en værdi mellem 30 ? og 95 ?. Vi antager, at en vask kræver 10 L vand, og at vandværksvandet har en temperatur på 10 ?. Hvad koster den elektriske energi, der skal bruges til opvarmningen, hvis man vælger temperaturen 60 ? og 1 kWh koster 2,00 kr.?

2. En volleyboldspiller hopper 45 cm lodret op. Med hvilken fart sætter håndboldspilleren af fra gulvet? 

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. august 2017 af peter lind

1. Energiforbruget er m*c*ΔT hvor m er massen, c er vands varmefylde og ΔT er temperaturstigningen

2. Brug energibevarelse


Svar #2
12. august 2017 af annahansen2

#1. Okay dette har jeg gjort, men jeg kan ikke rigtig komme videre herfra..

10kg*4,18 \frac{KJ}{kg*C}*85C=3553 KJ=0,869444 kWh

Spørgsmålet er: Hvad koster den elektriske energi, der skal bruges til opvarmningen, hvis man vælger temperaturen 60 C og 1 kWh koster 2,00 kr.?

Hvordan kan jeg beregne ovenstående udfra viden om energiforbruget?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2017 af peter lind

Temperaturstigningen er ikke 85ºC.

Forbrug i kWh divideret med pris pr. kWh


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. august 2017 af mathon

Pris:
            \small \left (10\;kg \right )\cdot \left (4{,}186\; \tfrac{kJ}{kg\cdot K} \right )\cdot \left ((60-10)\; K \right )\cdot \left (\tfrac{1}{3600}\; \tfrac{kWh}{kJ} \right )\cdot \left ( 2{,}00\; \tfrac{kr}{kW\! h} \right )


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. august 2017 af mathon

2.

Begyndelseshastigheden \small \overrightarrow{v_0} med retning opad og accelerationen \small \overrightarrow{g}med retning nedad
giver:
                      \small 2\cdot (-g)\cdot \Delta h=v^2-{v_0}^2

                      \small 2\cdot (-g)\cdot \Delta h=0-{v_0}^2

                      \small 2\cdot g\cdot \Delta h={v_0}^2

                      \small v_0=\sqrt{2\cdot g\cdot \Delta h}


Svar #6
13. august 2017 af annahansen2

Tak for jeres svar. Jeg får opgave 1 til 1,16, kan det passe?

#5. Jeg har lidt svært ved at forstå , hvordan jeg skal bruge formlen du har skrevet til opgave 2, hvis jeg kun har en information, nemlig 45 cm. Jeg håber, at der er en, der kan sætte ord på de enkelte variable i formlen.

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. august 2017 af mathon

                      \small \small v_0=\sqrt{2\cdot \left ( 9{,}82\; \tfrac{m}{s^2} \right )\cdot (0{,}45\; m)}


Skriv et svar til: Hjælp til en kort fysik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.