Matematik

Regnehistorie til negativt tal divideret med negativt tal

15. august 2017 af tokevare - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg har brug for hjælp til at forklare hvordan ét negativt tal bliver divideret med ét negativt tal. Jeg ved godt at resultatet bliver positivt, men mangler en dybere forståelse.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2017 af JulieW99

Jeg tror ikke du vil forstå hvorfor det bliver til plus - det er vidst en længere, temmelig avanceret forklaring. Jeg havde noget med minus gange minus var positivt i 1.g, og det var noget værre noget. Du skal bare acceptere at minus divideret med minus er positivt.

Derudover divideres det som du dividerer to positive tal.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. august 2017 af mathon

                         \small \frac{-a}{-b}=\frac{(-1)\cdot a}{(-1)\cdot b}=\frac{a}{b}\; \; \; \; \; \; a,b\in\mathbb{R}_+


Brugbart svar (2)

Svar #3
15. august 2017 af fosfor

Sig at vi starter med en konto, hvor der står 0 kr.

Hvis kontoen ændrer sig med +2 kr. pr. dag, og hvis der er 10 kr. på kontoen, så er der gået
10 / 2 = 5 dage

Hvis kontoen ændrer sig med -2 kr. pr. dag, og hvis der er -10 kr. på kontoen, så er der gået
-10 / -2 = 5 dage

Hvis kontoen ændrer sig med -2 kr. pr. dag, så når vi op på 10 kr, hvis tiden går baglæns:
10 / -2 = -5 dage 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. august 2017 af Soeffi

#0 Det er en gammel diskussion...

Selv i 1600-tallet var der store matematikere, der mente, at negative tal var meningsløse. Man blev dog efterhånden enige om, at de kunne være praktiske at bruge, selvom man ikke altid kunne forklare, hvad de betød.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. august 2017 af Therk

#3 er fremragende intuition.

For et eksempel uden tid og sted:

Hvor mange gange skal du have -5 for at have -25?

\frac{-25}{-5} = 5


Skriv et svar til: Regnehistorie til negativt tal divideret med negativt tal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.