Biologi

Beta-catenin/cancer

15. august 2017 af nichole12 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

i forhold til beta-catenin har jeg læst, at det "opregulerer gener involveret i cellevækst/proliferation"

Vil det sige, at beta-catenin bidrager til cancer og proliferation? Eller hvad menes der med "op"regulerer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2017 af DrNielsen

Hej Nichole :-)
Hvis proliferationsraten øges, øges altså hvor mange gange celler deler sig over tid. Der er mange ting der involveret i udviklingen af canceren(Google evt. 'the 10 hallmarks of cancer' - det giver et letforståeligt og simelt overblik), herunder proliferationsraten. Hvis celler deler sig helt vildt hurtigt, vil cellernes eget reparationssystem ikke kunne nå at rette op på de skader der sker i arvematerialet. 

Jeg kender ikke til beta-catenin men er dit udsagn sandt, så vil stoffet altså potentielt bidrage til udvikling af cancerceller.

Håber det var til hjælp :-)


Svar #2
17. august 2017 af nichole12

Hej Nielsen,

mange tak for dit svar :-)


Svar #3
19. august 2017 af nichole12

Lige endnu et spørgsmål:

indeholder både de hvide- og de røde blodlegemer DNA?


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. august 2017 af DrNielsen

Røde blodlegemer har ikke nogen nucleus og derfor ingen DNA. Thrombocytter - blodplader - har heller ike arvemateriale.

Hvide blodlegemer er normale celler og har derfor arvemateriale :-)


Svar #5
20. august 2017 af nichole12

Tak!

Kan det passe, at c og d i vedhæftede spørgsmål er de korrekte svar?


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. august 2017 af DrNielsen

yes :-)


Svar #7
21. august 2017 af nichole12

Jeg har lige et sidste spørgsmål, som jeg håber du når at svare på inden min eksamen i morgen :)

Jeg er usikker på, hvilke 2 af svarene, som er korrekte?


Skriv et svar til: Beta-catenin/cancer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.