Matematik

ligninger

18. august 2017 af sofe1 - Niveau: C-niveau

Hej :) 

hvordan kan man forklar forskellen på  de to beregninger?  Min eneste gæt er noget med at en af dem er negative og den anden er positiv, men jeg ved ikke hvordan :)

(-4)^2 = 16   og -4^2 =16 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. august 2017 af janhaa

(-4)*(-4) =  +16

- 4* 4 = - 16


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. august 2017 af Anders521

Hejsa,

det er tilfældet som dette der viser hvor nyttigt og vigtigt parenteser kan være: begge udsagn er korrekte, men for din egen skyld anbefales den første skrivemåde.


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. august 2017 af fosfor

(-4)^2 = (-4) * (-4) = 16
-4^2 = -4*4 = -16


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. august 2017 af Anders521

Hejsa,

hvis der menes at -4^{2} bør læses som -(4)^{2} er det korrekt den udregning der vises i #1 og #3 fordi

-(4)^{2}=-(4 \cdot 4)=-(16)=-16.  Problemet med notationen  -4^{2} er at den kan forståes på to forskellige måder. Et andet eksempel kunne være -\sin^{2}(x) og (-\sin(x))^{2}. Kort sagt kan brugen af parenteser være godt til fjerne mulig misforståelse af notation.


Svar #5
19. august 2017 af sofe1

OKay, men er der ikke en forklaring på hvorfor 4^2 skal beregnes -4*4 og ik -4*-4= 16? :)

Anders521 kan du komme med flere eksempler på hvordan -4^2 kan forståes/ beregnes?


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. august 2017 af Anders521

Hejsa,

du skriver

OKay, men er der ikke en forklaring på hvorfor 4^2 skal beregnes -4*4 og ik -4*-4= 16? :)

Hovsa! Mener du hvorfor 4^{2}  skal beregnes som 4 \cdot 4 ?


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2017 af Anders521

Hej igen

du skriver

Anders521 kan du komme med flere eksempler på hvordan -4^2 kan forståes/ beregnes?

husk at den kan læse på to forskellige måder. Hvis skrivemåden skal læses som -(4)^{2} kan du jo omskrive dette tal som -(2+2)^{2} og dermed indse ved brug af reglen (a+b)^{2} at du får samme resultat.


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. august 2017 af Anders521

Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg tror der er noget mere bag dit oprindelig spørgsmål og jeg tror det er det følgende:

Hvorfor giver begge produkter 4 \cdot 4 og (-4) \cdot (-4)  det samme svar?


Svar #9
20. august 2017 af sofe1

ja, det var det jeg mente :) 


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. august 2017 af Anders521

Hejsa,

en mulig forklaring er at betragte ligningen x^{2}=16. Når vi skal løse ligningen tager vi kvadratroden på begge sider og får x=\pm \sqrt{16} . Læg mærke til notationen \pm . Dette indikerer at vi får to løsninger, dvs. \pm \sqrt{16}=\pm \sqrt{4^2}=\pm 4. Kort sagt er løsningerne til ligningen \pm 4 eller hvis du foretrækker, +4 og -4. Derfor når de ganges med sig selv får du samme resultat, nemlig 16.


Svar #11
21. august 2017 af sofe1

Hej :) tusinde tak for jeres hjælp :D


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. august 2017 af Therk

#4

 [...] Problemet med notationen  -4^{2} er at den kan forståes på to forskellige måder. Et andet eksempel kunne være -\sin^{2}(x) og (-\sin(x))^{2}. Kort sagt kan brugen af parenteser være godt til fjerne mulig misforståelse af notation.

Vi fortolker kun -42 på én måde og det er der en god grund til. For et arbitrært reelt tal, x, kunne vi, rigtigt nok, fortolke -x2 på to måder:

(-x)2            (1)
-(x2)            (2)

Hvis vi fortolker -x2 som (1), så er det unære minus-tegn ligegyldigt, fordi (-x)2 = x2. I så fald er der aldrig nogen grund til at skrive et minus foran noget, der er kvadreret. På den anden side, hvis vi forstår -x2 som (2), derimod, så er der mulighed for at x kan være både positivt og negativt og vi kan, med simpel notation, betegne et kvadrats negative tvilling.

Derudover, så er det bekvemt, når vi bruger den binære version af minus-operatoren, fx 1-x2. I det tilfælde forstår vi minus-operatoren som at vi trækker x2 fra 1. Med fortolkningen i (2), så fungerer den unære og den binære minus-operator ens.

Til sidst, så udvider vi det til situationer, hvor vi (dovent) med mangel på en operator, implicit forstår det som en multiplikation. Det gør vi eksempelvis i et udtryk som ax^2, som vi forstår som a\cdot (x^2). Det unære minus er altid førstkommende i et led, dvs. negationen af ax^2  er  -ax^2 og vi behøver ikke parenteser som -(ax^2).

En lang historie gjort kort, så er der altså kun én måde at fortolke -x^2 på. Men glimrende spørgsmål, ikke desto mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. august 2017 af AskTheAfghan

Du har     x2 = x·x = (-1)·(-1)·x·x = (-x)2   og   -x2 = (-1)·x2. Kombinerer man de to sammen, må x2 ≠ -x2 eller  (-x)2 ≠ -x2, på nær x = 0 selvfølgelig. I dit tilfælde, har man -42 = (-1)·42 = (-1)·16 = -16.

Havde der stået -42 = 16, vil -12 = 4·(-3) = 4·(1 - 4) = 4 - 42 = 4 + 16 = 20, hvilket er falsk.


Skriv et svar til: ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.