Matematik
ligninger
Hej :)
hvordan kan man forklar forskellen på de to beregninger? Min eneste gæt er noget med at en af dem er negative og den anden er positiv, men jeg ved ikke hvordan :)
(-4)^2 = 16 og -4^2 =16
Svar #2
18. august 2017 af Anders521
Hejsa,
det er tilfældet som dette der viser hvor nyttigt og vigtigt parenteser kan være: begge udsagn er korrekte, men for din egen skyld anbefales den første skrivemåde.
Svar #4
19. august 2017 af Anders521
Hejsa,
hvis der menes at bør læses som så er det korrekt den udregning der vises i #1 og #3 fordi
. Problemet med notationen er at den kan forståes på to forskellige måder. Et andet eksempel kunne være og . Kort sagt kan brugen af parenteser være godt til fjerne mulig misforståelse af notation.
Svar #5
19. august 2017 af sofe1
OKay, men er der ikke en forklaring på hvorfor 4^2 skal beregnes -4*4 og ik -4*-4= 16? :)
Anders521 kan du komme med flere eksempler på hvordan -4^2 kan forståes/ beregnes?
Svar #6
19. august 2017 af Anders521
Hejsa,
du skriver
OKay, men er der ikke en forklaring på hvorfor 4^2 skal beregnes -4*4 og ik -4*-4= 16? :)
Hovsa! Mener du hvorfor skal beregnes som ?
Svar #7
19. august 2017 af Anders521
Hej igen
du skriver
Anders521 kan du komme med flere eksempler på hvordan -4^2 kan forståes/ beregnes?
husk at den kan læse på to forskellige måder. Hvis skrivemåden skal læses som kan du jo omskrive dette tal som og dermed indse ved brug af reglen at du får samme resultat.
Svar #8
19. august 2017 af Anders521
Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg tror der er noget mere bag dit oprindelig spørgsmål og jeg tror det er det følgende:
Hvorfor giver begge produkter og det samme svar?
Svar #10
20. august 2017 af Anders521
Hejsa,
en mulig forklaring er at betragte ligningen . Når vi skal løse ligningen tager vi kvadratroden på begge sider og får . Læg mærke til notationen . Dette indikerer at vi får to løsninger, dvs. . Kort sagt er løsningerne til ligningen eller hvis du foretrækker, +4 og -4. Derfor når de ganges med sig selv får du samme resultat, nemlig 16.
Svar #12
26. august 2017 af Therk
#4[...] Problemet med notationen er at den kan forståes på to forskellige måder. Et andet eksempel kunne være og . Kort sagt kan brugen af parenteser være godt til fjerne mulig misforståelse af notation.
Vi fortolker kun -42 på én måde og det er der en god grund til. For et arbitrært reelt tal, x, kunne vi, rigtigt nok, fortolke -x2 på to måder:
(-x)2 (1)
-(x2) (2)
Hvis vi fortolker -x2 som (1), så er det unære minus-tegn ligegyldigt, fordi (-x)2 = x2. I så fald er der aldrig nogen grund til at skrive et minus foran noget, der er kvadreret. På den anden side, hvis vi forstår -x2 som (2), derimod, så er der mulighed for at x kan være både positivt og negativt og vi kan, med simpel notation, betegne et kvadrats negative tvilling.
Derudover, så er det bekvemt, når vi bruger den binære version af minus-operatoren, fx 1-x2. I det tilfælde forstår vi minus-operatoren som at vi trækker x2 fra 1. Med fortolkningen i (2), så fungerer den unære og den binære minus-operator ens.
Til sidst, så udvider vi det til situationer, hvor vi (dovent) med mangel på en operator, implicit forstår det som en multiplikation. Det gør vi eksempelvis i et udtryk som , som vi forstår som . Det unære minus er altid førstkommende i et led, dvs. negationen af er og vi behøver ikke parenteser som .
En lang historie gjort kort, så er der altså kun én måde at fortolke på. Men glimrende spørgsmål, ikke desto mindre.
Svar #13
28. august 2017 af AskTheAfghan
Du har x2 = x·x = (-1)·(-1)·x·x = (-x)2 og -x2 = (-1)·x2. Kombinerer man de to sammen, må x2 ≠ -x2 eller (-x)2 ≠ -x2, på nær x = 0 selvfølgelig. I dit tilfælde, har man -42 = (-1)·42 = (-1)·16 = -16.
Havde der stået -42 = 16, vil -12 = 4·(-3) = 4·(1 - 4) = 4 - 42 = 4 + 16 = 20, hvilket er falsk.
Skriv et svar til: ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.