Fysik

Harmoniske svingninger

20. august 2017 af trula (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er, jeg laver forkert med denne opgave? jeg får den samlede strøm til 1,09 A, mens IF igennem ZSP bliver 2,32A, og det får jeg ikke til at hænge sammen?

Vedhæftet fil: Opgave.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. august 2017 af hesch (Slettet)

Din vedhæftede beregning er gnidret ( for små typer ), nærmest ulæselig.

I linie 7 dukker der pludselig et "R = 12Ω" op. Hvor kom det fra?

Du beregner komponenternes impedanser og parallelkobler dem. Herefter finder du  I = U / Z. Umiddelbart synes jeg det må være lettere at beregne komponenternes admittanser, at beregne hver af de hamoniske strømme gennem C hhv. L, for til sidst at addere de 6 fundne strømme.

Der er for så vidt ikke noget galt i, at ( IF < IC ) ∧ ( IF < IL ). De to strømme, IC og IL, er jo stort set modsatrettede grundet fasedrejninger på  +90º  hhv.  -90º.

Du skriver fx at  XL50 = 97,4Ω  og  XC50 = 96,46Ω. Jeg har ikke regnet efter, men mere rigtigt må det være at:

XL50 = jωL = +j97,4Ω   og XC50 = 1/jωC = -j96,46Ω :  Deres impedanser er komplekse.  Prøv en gang at regne de komplekse strømme ud for hver af dem @50Hz, adder strømmene gennem dem med fortegn, for at finde IF = IC + IL .  Se hvad du så får.

Du angiver niveauet til Universitet/Videregående.  Drop derfor dette 2*π*f og benyt ω i stedet, det giver bedre overblik.


Svar #2
20. august 2017 af trula (Slettet)

"I linie 7 dukker der pludselig et "R = 12Ω" op. Hvor kom det fra?" glemte at sige a ZSP har en modstand på
R = 12 Ohm og L på 0,31 H

Jeg har prøvet at regnet det ud, men tror ikke det er helt rigtigt som jeg laver,

Vedhæftet fil:1.PNG

Svar #3
20. august 2017 af trula (Slettet)

#2

Vedhæftet fil:2.PNG

Svar #4
20. august 2017 af trula (Slettet)

#2

Vedhæftet fil:3.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #5
20. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

Vent med at regne om til formen

Z_{SP50}= 98,14\Omega \angle -82,98.

Hvis du i stedet bruger:

Z_{SP50}= 12+j97,4,

kan du i udtrykket for ZP50 se, at de to reaktive komponenter går næsten ud mod hinanden. Fysisk betyder det, at energien "skvuler" frem og tilbage mellem spolen og kondensatoren.


Brugbart svar (1)

Svar #6
21. august 2017 af hesch (Slettet)

#5:  Ja, og hold beregningerne så længe som muligt på algebraisk form. Det gør dem mere systematiske og gennemskuelige.

#4:  Jeg er ikke enig i beregningen af IRMS .  Jeg har googlet den, og har set den, men den kan ikke være korrekt:

Lad os nu sige at strømmene gennem L og C, regnet med fortegn mod et knudepunkt, ( Kirchhoffs strømlov ), netop er:

IC = ( 0 +j3 )A ,  IL = ( 0 - j3 )A    ( blot et eksempel )

. . . så beregner du:

IC = ( 3 / 90º )A ,  IL = ( 3 / -90º )A

Herefter benytter du for den samlede strøm gennem parallelforbindelsen strømmenes absolutte værdier:

IRMS = √( 32 + 32 )  = √18 , men det kan altså ikke være rigtigt, for vha. KCL findes at denne samlede strøm må være = ( 0 + j3 ) + ( 0 - j3 ) = 0.  Du har smidt alt hvad der hedder fasedrejning!

Jeg ved sådan set ikke hvordan man så benytter formlen, men man kan opskrive summen af strømmene for de enkelte harmoniske på formen:

I(t) = I1 * sin(ωt+φ1) + I3 * sin(3ωt+φ3) + I5 * sin(5ωt+φ5)

Herefter at beregne IRMS = √( 1/T * 0T( I(t)2 )dt ).  ( Benyt evt. en numerisk integration ).

Du kan jo så "lege" lidt med formlen og se hvordan den skal benyttes, for at give samme resultat.

Men altså:  Hold på faserne, ellers går det galt.


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

For at finde I(t)2 kan du benytte en kvadratsætning for 3 led: (a+b+c)2 = a2 + b2 + c2 + 2ab + 2bc +2ac.

Kvadratledene, er de led, du allerede har med i beregnigerne i #4.

Det dobbelte produkt 2ab = 2*I1 * sin(ωt+φ1)*I3 * sin(3ωt+φ3) kan omskrives ved en af sumformlerne for sinus og cosinus. Derved fremkommer der noget af formen 2*( SC1 + SC2), hvor SC er en sinus eller cosinus af et argument. Jeg har ikke regnet efter, men jeg mener, at de to argumenter indeholder ωt og 4ωt ( det må du regne efter). Du kan dele dit integral op i 6 led svarende til de tre kvadratled og de tre dobbelte produkter.


Brugbart svar (1)

Svar #8
21. august 2017 af hesch (Slettet)

#7:  Ellers er der masser af hjælp til numerisk integration - i form af værktøjer - at hente her:

https://www.google.dk/search?q=numerical+integration&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=69SaWYaAEMb06ATmvaIo

NB:   T = 0,02 sek.


Skriv et svar til: Harmoniske svingninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.