Fysik

opgave hjælp til fysik

20. august 2017 af messk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens. 

Jeg har en opgave som jeg er gået i stå med. Jeg har i nederstående opgave lavet a og b men hvordan beregner jeg en værdi for massen af Eros. Altså jeg har brug for hjælp til opgave c

Opgave 1: Rundt om Eros

I et område mellem Mars og Jupiter findes i hundredtusindvis af klippestykker, der hver især kredser om Solen. En af disse såkaldte asteroider hedder Eros. I februar 2001 landede rumsonden Near Shoemaker på Eros. Det var første gang, at en rumsonde landede på en asteroide. Rumsonden var sendt af sted fra Jorden fem år tidligere og havde inden landingen kredset om Eros med slukket motor.

Mens rumsonden kredsede om Eros, sendte den radiosignaler til Jorden. Disse radiosignaler var 1055 sekunder om at nå Jorden.

a) Hvor langt var rumsonden fra Jorden?

På et tidspunkt kredsede rumsonden omkring Eros i en cirkelbevægelse med konstant fart. Radius i cirkelbevægelsen var 196 km, og omløbstiden var 9,4 døgn.

b) Beregn rumsondens fart i cirkelbevægelsen.

c) Beregn en værdi for massen af Eros.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. august 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

Brug a=v2/R til at finde acellerationen og derefter F=G*M*m/R2 til at finde M.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. august 2017 af Eksperimentalfysikeren

a) Se din anden tråd.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. august 2017 af mathon

                                a=\frac{F}{m}=G\cdot \frac{M}{r^2}=\frac{v^2}{r}

                                M=\frac{v^2\cdot r}{G}


Skriv et svar til: opgave hjælp til fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.